W Sopocie powstanie nowa ulica, która połączy ulice Jana z Kolna i 3 Maja. Projekt zakłada nie tylko budowę ulicy, ale również ronda i węzła integracyjnego z ponad 80 miejscami postojowymi. Nowa infrastruktura poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu na tym obszarze. Prace rozpoczną się wiosną przyszłego roku, a planowany termin zakończenia inwestycji to jesień 2027 r.
Budowa ulicy równoległej do al. Niepodległości, pod roboczą nazwą „Torowa” oraz ronda poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego – pieszych, kierowców i rowerzystów w tym rejonie. Nowa infrastruktura umożliwi sprawniejsze przemieszczanie się, usprawni też płynność ruchu i skróci czas dojazdu.


– Ta część miasta zmienia się i wymaga inwestycji, a także połączenia drogowego, które odciąży nieco al. Niepodległości. Powstanie tu infrastruktura drogowa zupełnie nowej jakości, a także duży parking – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. – Analizujemy również kwestie związane z transportem publicznym i chcielibyśmy, by linie kończące bieg na pętli Reja dojeżdżały tutaj, co zapewni lepszą komunikację z SKM – dodaje prezydentka.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie również węzeł integracyjny o powierzchni 8 tys. m2, który ułatwi przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu komunikacji publicznej.

– Łatwiej będzie się przesiąść z autobusu czy trolejbusu do kolejki SKM. Podobne rozwiązanie mamy w Kamiennym Potoku – tam z dofinansowaniem unijnym, tutaj we współpracy z inwestorem prywatnym, który będzie w tym rejonie realizował inwestycje mieszkaniowe – mówi Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu. – Powstaną 84 miejsca parkingowe, 4 miejsca dla autokarów, 5 dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami, wiaty rowerowa i autobusowa, a do tego 600 metrów nowej drogi pod roboczą nazwą ul. Torowa – dodaje wiceprezydent Sopotu.
Ponadto wybudowanych zostanie 6 przejść dla pieszych, chodniki po obu stronach ulicy i miejsca odpoczynku, zgodne ze standardami dostępności.
– Planujemy rozpocząć prace w marcu przyszłego roku, na początek od strony ul. 3 Maja. W pierwszej kolejności będzie to budowa wszystkich sieci podziemnych: kanalizacji deszczowej i sanitarnej, oświetlenia itd., ze szczególnym uwzględnieniem retencji wód opadowych i powierzchni zielonych. Warto wspomnieć, iż w rejonie parkingu dosadzimy ponad 30 drzew – mówi Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie.
Realizacja inwestycji przebiegać będzie w 4 etapach:
etap 1 – budowa drogi na odcinku 300 m, od strony ul. 3 Maja. Realizacja: III-IX 2026 r.
etap 2 – budowa drogi na odcinku 300 m, kontynuacja w kierunku ul. Jana z Kolna, realizacja: III-IX 2026 r. (150 m) i VIII-XI 2027r. (pozostałe 150 m).
etap 3 – budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Torowej i Jana z Kolna, realizacja: IV-XI 2027 r.
etap 4 – budowa węzła integracyjnego, realizacja: VI-XII 2026 r.
Szacunkowe koszty realizacji inwestycji związane z budową ulicy, węzła integracyjnego, ronda i koszty odszkodowawcze za wywłaszczone pod inwestycje tereny to łącznie 34,6 mln zł.
Szacunkowy koszt budowy drogi wraz z rondem i kosztami odszkodowawczymi to 19,6 mln zł, z czego inwestor prywatny – Projekt Jana z Kolna Sp. z o.o. – pokryje 12,1 mln zł, a Gmina Miasta Sopotu 7,5 mln zł.