Sosnowiec: Będzie przebudowa trasy S1

3 godzin temu

Sosnowiec oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach podpisały porozumienie regulujące zasady przygotowania, realizacji i finansowania węzła Klimontów w ciągu drogi S1.

To niezwykle istotny moment dla Sosnowca, dla naszej metropolii, dla całego województwa śląskiego. Od lat próbowaliśmy ruszyć ten temat, ale niestety nie było woli współpracy w ówczesnym rządzie, który traktował wiele spraw stricte politycznie i tak też działo się w tym przypadku. Na szczęście jest nowy rząd, nowe rozdanie i nowe możliwości, które sprawiają, iż możemy w końcu wrócić do tematu. Dziękuję marszałkowi Włodzimierzowi Czarzastemu, Przemysławowi Koperskiemu, wiceministrowi infrastruktury, Wojciechowi Sałudze, marszałkowi województwa śląskiego, posłowi Mateuszowi Bochenkowi, przedstawicielom GDDKiA i wszystkim tym, którzy zaangażowani są w ten projekt – podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. – To porozumienie otwiera nam drogę do rozpoczęcia procedur przetargowych na wybór projektantów. Na etapie projektowania będziemy konsultować się nawzajem z GDDKiA – dodaje prezydent Sosnowca.

Przebudowa 5,9 km drogi ekspresowej wraz z budową nowego węzła drogowego

Realizacja części miejskiej i GDDKiA pozwoli na przebudowę 5,9 km drogi ekspresowej wraz z budową nowego węzła drogowego Klimontów oraz przebudowa więzła Dąbrowa Górnicza Podlesie i Sólno. Powstanie na tym odcinku też Miejsce Obsługi Podróżnych przy jezdni w kierunku Pyrzowic.

Wielkie słowa uznania w tym miejscu należą się prezydentowi Sosnowca, którego upór i konsekwencja doprowadziły do momentu, w którym jesteśmy. Teraz trzeba trzymać kciuki, aby cała inwestycja przebiegała bez przeszkód i została w niedalekiej przyszłości doprowadzona szczęśliwie do końca – przyznał Włodzimierz Czarzasty, wicemarszałek sejmu.

W ramach przygotowanej przez miasto inwestycji rozbudowana zostanie droga ekspresowa S1 na odcinku około 1 km, a drogowy węzeł Klimontów połączy S1 z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Przebudowany zostanie także wiadukt drogowy w ciągu drogi ekspresowej, a jezdnia drogi dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.

Zapewnione zostanie kompleksowe odwodnienie drogi i oświetlenie drogowe. Budowa i przebudowa ekranów akustycznych ograniczy oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie. Wybudowane zostaną również kanały technologiczne, a istniejące uzbrojenie terenu kolidujące z rozwiązaniami projektowymi zostanie przebudowane.

Budowa łącznika ze strefą inwestycyjną, oraz odcinka drogi ekspresowej

Miasto będzie również odpowiedzialne za realizację budowy łącznika węzła ze strefą inwestycyjną. Z kolei GDDKiA wybuduje węzeł, około kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zbiornik retencyjny odwadniający układ drogowy miasta i GDDKiA oraz pozostały układ dróg gminnych.

Zakres porozumienia został podzielony na 3 odrębne zadania. Zadanie pierwsze składa się z trzech części:

  • rozbudowy około 1 km odcinka drogi S1 wraz z budową pasów włączenia i wyłączenia z jezdni drogi ekspresowej (w tym obiekt inżynierski w ciągu S1),
  • budowy węzła drogowego typu WB,
  • połączenie węzła Klimontów z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec.

Drugie zadanie to budowa drogi łączącej węzeł na drodze S1 ze strefą inwestycyjną – obejmująca budowę drogi od węzła wraz z budową drogi łączącej się z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Ostatnie zadanie (dodatkowe) to budowa zbiornika ZB-1 obejmująca budowę przez GDDKiA zbiornika retencyjnego służącego do kompleksowego odwodnienia zarówno drogi ekspresowej, jak i gminnej.

Na podstawie zawartego porozumienia sfinansujemy zadanie pierwsze (z wyłączeniem kosztu budowy obiektu inżynierskiego w ciągu drogi S1). Miasto poniesie koszty budowy obiektu inżynierskiego w ciągu S1 (realizowanego w ramach części 1 zadania pierwszego) oraz części 2 i 3 zadania pierwszego. W zakresie zadania dodatkowego, tj. budowy zbiornika retencyjnego ZB-1 koszty zostaną poniesione przez obie strony porozumienia.

Źródło: UM Sosnowiec

Idź do oryginalnego materiału