Specjaliści ostrzegają. Przez nieuwagę i pośpiech klienci tego banku zostają z niczym [18.01.2025]

3 godzin temu

Santander Bank Polska wydał pilne ostrzeżenie dla swoich klientów w związku z nasilającą się falą cyberataków. Przestępcy, podszywając się pod bank, wysyłają masowo wiadomości SMS i e-maile, które zawierają niebezpieczne linki prowadzące do fałszywych stron bankowości internetowej. Te doskonale przygotowane oszustwa mogą prowadzić do utraty wszystkich zgromadzonych na koncie środków.

Fot. DALL·E 3 / Warszawa w Pigułce

Bank podkreśla, iż nigdy nie kontaktuje się z klientami przez SMS czy e-mail z prośbą o logowanie lub podanie wrażliwych danych. Jedynym bezpiecznym sposobem dostępu do konta jest oficjalna aplikacja bankowa lub strona internetowa banku, do której należy wejść wpisując adres samodzielnie w przeglądarce. Przestępcy stale modyfikują treść swoich wiadomości, ale ich cel pozostaje niezmienny – skłonienie ofiary do kliknięcia w załączony link.

Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa zwracają uwagę, iż oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody. Wykorzystują aktualne wydarzenia, okresy świąteczne czy rzekome promocje, by uwiarygodnić swoje działania. Szczególnie niebezpieczne są kody QR, które mogą prowadzić do złośliwego systemu lub fałszywych stron internetowych.

Skutki społeczne nasilających się ataków phishingowych mogą być bardzo poważne. Rosnąca liczba oszustw może prowadzić do spadku zaufania do bankowości elektronicznej, co z kolei może spowolnić proces cyfryzacji usług finansowych. Wiele osób, szczególnie starszych, może całkowicie zrezygnować z korzystania z bankowości internetowej z obawy przed utratą oszczędności.

Zjawisko to może również prowadzić do pogłębienia się podziałów cyfrowych w społeczeństwie. Podczas gdy osoby bardziej świadome technologicznie będą w stanie skutecznie chronić się przed oszustami, mniej doświadczeni użytkownicy mogą stać się łatwym celem dla przestępców. To z kolei może prowadzić do wykluczenia finansowego części społeczeństwa.

Kolejnym istotnym skutkiem może być zmiana zachowań konsumenckich w zakresie korzystania z usług bankowych. Rosnąca liczba ataków może skłonić ludzi do preferowania tradycyjnych metod bankowych, co może prowadzić do zwiększonych kosztów operacyjnych dla banków i w konsekwencji wyższych opłat dla wszystkich klientów.

Idź do oryginalnego materiału