Spór o punkty za sport. Samorządy Małopolski apelują do Kuratora Oświaty

ikc.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Spór o punkty za sport. Samorządy Małopolski apelują do Kuratora Oświaty


Ilustrowany Kurier Codzienny IKC

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski apeluje do Małopolskiego Kuratora Oświaty o uregulowanie i poszerzenia zasad wpisywania osiągnięć sportowych na świadectwa szkolne oraz ich uwzględniania w procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Zdaniem samorządowców obecny system w Małopolsce dyskryminuje wielu młodych sportowców i zniechęca do aktywności fizycznej.

Sport coraz mniej doceniany w rekrutacji

Sport odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci i młodzieży – kształtuje zdrowie, odporność psychiczną, uczy systematyczności i pracy zespołowej. Tymczasem, jak wskazuje Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski (SGiPM), obecne regulacje prawne i ich interpretacja przez Kuratorium Oświaty w Krakowie nie sprzyjają docenianiu sportowych sukcesów uczniów.

Jeszcze kilka lat temu, do roku szkolnego 2020/2021, uczniowie mogli otrzymywać punkty za osiągnięcia sportowe na różnych szczeblach, co realnie zwiększało ich szanse w rekrutacji do wymarzonej szkoły średniej. Dziś, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r., wpisy na świadectwie są możliwe tylko w przypadku zawodów organizowanych przez kuratora oświaty albo zawodów co najmniej powiatowych „organizowanych przez podmiot działający na terenie szkół”.

To ograniczenie – jak podkreśla Kazimierz Barczyk, przewodniczący SGiPM – prowadzi do absurdów. Przykładowo: uczeń – mistrz Polski w dyscyplinie olimpijskiej, nie dostaje w Małopolsce żadnych punktów, podczas gdy za udział w zawodach niszowych wpisanych na listę kuratorium punkty są przyznawane.

Dyskryminacja klasycznych dyscyplin

Na liście uwzględnianych zawodów w Małopolsce próżno szukać wielu tradycyjnych sportów, m.in. kajakarstwa czy wioślarstwa – dyscyplin olimpijskich, w których Polacy odnosili sukcesy na światowej arenie. Z kolei premiowane bywają dyscypliny mniej popularne, jak speedball, rugby czy rock’n’roll.

Sytuacja, w której kilkanaście lat treningów i zdobycie medalu mistrzostw Polski nie przekłada się na żadne punkty, jest demotywująca i niesprawiedliwa wobec uczniów – podkreśla Kazimierz Barczyk.

Konsekwencje dla młodzieży

Samorządowcy wskazują, iż brak punktów za sport w Małopolsce już teraz ma wymierne skutki. Uczniowie klas 7–8, widząc, iż ich osiągnięcia sportowe nie są brane pod uwagę, porzucają treningi na rzecz przygotowań do konkursów kuratoryjnych. – Kilka lat wysiłku sportowego bywa marnowanych, bo liczy się przede wszystkim dodatkowy punkt do liceum – alarmują autorzy stanowiska.

Paradoks systemu potęguje fakt, iż w innych województwach, np. w Łodzi, doceniane są sukcesy zdobyte w zawodach organizowanych nie tylko przez kuratora, ale także przez federacje międzynarodowe, krajowe związki sportowe czy Szkolny Związek Sportowy.

Apel do Kuratora Oświaty

W swoim oficjalnym stanowisku SGiPM zwraca się do Małopolskiego Kuratora Oświaty o:

  • szerokie i równe traktowanie wszystkich dyscyplin sportowych, w tym olimpijskich,
  • włączenie do systemu punktowego zawodów organizowanych przez polskie federacje i związki sportowe,
  • ujednolicenie zasad w skali kraju, tak aby każdy uczeń – niezależnie od dyscypliny – miał równe szanse.

Docenienie wysiłku młodych sportowców powinno być jednym z kluczowych narzędzi motywacyjnych. Szkoła i kuratorium muszą być realnym sprzymierzeńcem dzieci i młodzieży, a nie przeszkodą w ich rozwoju – dodaje Barczyk.

Inwestycja w zdrowie i przyszłość

Według ekspertów sport to nie tylko rywalizacja – to również profilaktyka zdrowotna i inwestycja w przyszłość społeczeństwa. Badania alarmują, iż polskie dzieci należą do najszybciej tyjących w Europie i coraz rzadziej podejmują aktywność fizyczną. Tym bardziej potrzebne są rozwiązania systemowe, które zachęcą młodzież do uprawiania sportu.

Samorządy w Małopolsce przekonują, iż sprawiedliwe i jasne zasady przyznawania punktów za osiągnięcia sportowe mogą być jednym z najskuteczniejszych narzędzi takiej motywacji.

Idź do oryginalnego materiału