Stalowa Wola zyska trzeci najdłuższy most w Polsce – inwestycja za 400 mln zł nabiera tempa

carpatiabiznes.pl 2 dni temu
Zdjęcie: nowy most stalowa wola


W Stalowej Woli trwa budowa nowoczesnego mostu przez rzekę San, który będzie częścią drogi wojewódzkiej nr 855.

Całkowita długość przeprawy, wraz z estakadami i wiaduktami, wyniesie aż 1760 metrów, co czyni ją najdłuższym mostem w regionie i trzecim co do długości w Polsce.

Inwestycja opiewa na niemal 400 mln zł i realizowana jest w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionów”, z dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

Prace budowlane, prowadzone przez firmę Strabag, rozpoczęły się pod koniec 2023 roku i przebiegają zgodnie z harmonogramem. Do tej pory powstało już 800 metrów estakady oraz 38 podpór tymczasowych, w tym trzy w nurcie Sanu. Kluczowa część inwestycji powstaje z użyciem zaawansowanego systemu MSS (Movable Scaffolding System), rzadko stosowanego w Polsce, który pozwala na przesuwanie konstrukcji mostowej dzięki specjalnym szalunkom i tymczasowym podporom.

Główna część mostu zostanie wykonana w technologii extradosed – łączącej rozwiązania mostu belkowego i podwieszanego – i będzie wyposażona w dwa pylony oraz wantową konstrukcję nośną. Przeprawa składać się będzie z czterech niezależnych sekcji: estakady południowej, mostu głównego, estakady dojazdowej i estakady północnej.

W budowie wykorzystuje się innowacyjne i ekologiczne rozwiązania, m.in. specjalną stal pochodzącą w 100% z recyklingu. Co istotne, konstrukcja nie wymaga dodatkowego zabezpieczenia antykorozyjnego — stal po 14 miesiącach wytworzy naturalną warstwę ochronną dzięki procesowi utleniania.

Na terenie budowy działa mobilne laboratorium badające jakość betonu, a cały proces jest dokumentowany dzięki technologii BIM oraz regularnych oblotów dronem, co pozwala inwestorowi i inżynierom śledzić postęp prac w czasie rzeczywistym.

W ramach inwestycji przewidziano również budowę nowego śladu i rozbudowę istniejącego odcinka DW 855 o długości około 4,6 km. W całym przedsięwzięciu zużytych zostanie ponad 40 tys. mł betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej i około 20 km prefabrykowanych pali.

Oddanie mostu do użytku planowane jest w 2026 roku.

fot. Strabag

fot. Strabag

fot. Strabag

Idź do oryginalnego materiału