Stellantis przenosi produkcję Jeepa do USA – zagrożone miejsca pracy w Brampton

bejsment.com 5 dni temu

Firma Stellantis ogłosiła, iż produkcja modelu Jeep Compass zostanie przeniesiona z zakładu montażowego w Brampton (Ontario) do Belvidere w stanie Illinois. Decyzja zapadła po wstrzymaniu modernizacji fabryki w lutym tego roku i wywołała poważne obawy o przyszłość kanadyjskiego sektora motoryzacyjnego.

Czwarty co do wielkości producent samochodów na świecie zapowiedział we wtorek inwestycję w wysokości 13 miliardów dolarów w ciągu najbliższych czterech lat, co ma zwiększyć krajową produkcję w USA o 50% i stworzyć ponad 5000 miejsc pracy.

Decyzja o przeniesieniu produkcji zapadła po tym, jak prezydent USA Donald Trump wprowadził 25-procentowe cła na pojazdy produkowane w Kanadzie i importowane do Stanów Zjednoczonych. Stellantis tłumaczy swoje działania „dynamiczną sytuacją” i koniecznością ponownej oceny strategii produktowej.

Obawy o przyszłość zakładu w Brampton

Związek zawodowy Unifor potwierdził, iż decyzja obejmuje przeniesienie produkcji Jeepa do Illinois.

– Stellantis zobowiązał się wobec pracowników, władz i całego kraju. Będziemy domagać się dotrzymania tych obietnic – podkreślił Vito Beato, prezes Unifor Local 1285.

Lana Payne, przewodnicząca Unifor National, wezwała rząd do zdecydowanych działań:

– Ratowanie Brampton Assembly musi być teraz priorytetem państwa.

Premier Mark Carney zapowiedział współpracę z rządem Ontario i Unifor w celu ochrony miejsc pracy i tworzenia nowych szans dla pracowników. Podkreślił, iż decyzja Stellantisa to „bezpośrednia konsekwencja taryf USA i niepewności wokół przyszłości umowy CUSMA”.

Apel o krajową strategię przemysłową

Burmistrz Brampton Patrick Brown wyraził rozczarowanie decyzją, określając ją jako „krok wstecz względem obietnic modernizacji zakładu”. Wezwał do stworzenia skoordynowanej strategii krajowej z silniejszym wsparciem rządu federalnego i „jasnymi mechanizmami ochrony siły roboczej przed nieuczciwymi barierami handlowymi”.

Stellantis posiada w tej chwili 34 zakłady produkcyjne w USA. Z około 16 milionów pojazdów przeznaczonych na rynek amerykański połowa powstaje w fabrykach krajowych, a połowa w Kanadzie i Meksyku.

Koncern powstał w 2021 roku z fuzji Fiata Chryslera i francuskiego PSA (firma powstała po przejęciu przez fabrykę produkującą samochody Pegeout bankrutującego Citroena).

Idź do oryginalnego materiału