STOP dla brawury na torach. W Nysie odbyły się warsztaty „Bezpieczny Przejazd”

1 tydzień temu
Foto: RAdio Doxa WN

Instruktorzy i egzaminatorzy uczyli się zasad bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Warsztaty odbyły się w Nysie w ramach kampanii Polskich Linii Kolejowych „Bezpieczny Przejazd”.

Z podobnych działań w całej Polsce skorzystali już instruktorzy z ponad pięciu tysięcy ośrodków szkolenia kierowców. Podczas warsztatów kolejowi eksperci przypominali o zasadach bezpiecznego przekraczania torów oraz zwracali uwagę na najczęstsze błędy kierowców. Szczególny nacisk położono na wykorzystanie Żółtej Naklejki PLK, czyli systemu dodatkowego oznakowania przejazdów, który w sytuacjach awaryjnych pozwala gwałtownie powiadomić odpowiednie służby i zapobiec tragedii. Uczestnicy otrzymali materiały dydaktyczne, które będą mogli wykorzystać w pracy z przyszłymi kierowcami.

– Kampania „Bezpieczny Przejazd” jest prowadzona od 20 lat. Jest to społeczna kampania skierowana do kierowców, żeby zapobiegać zdarzeniom na przejazdach kolejowo-drogowych. Statystyka w pewnym sensie wygląda dobrze, bo liczba wypadków maleje – mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Polskich Linii Kolejowych.

– Najcięższą sytuacją to jest oczywiście interwencja na przejeździe kolejowym. Zawsze takie działania dla strażaka są trudne, o ile jest kontakt z ofiarami i to z punktu widzenia technicznego i takiego czysto psychologicznego – dodaje Paweł Gotkowski, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Nysie.

– Szkoleni nie zdają sobie z tego sprawy, iż wszystkie przejazdy kolejowe mogą być niebezpieczne, choćby przy otwartych rogatkach. o ile zwracam uwagę kursantowi, aby zwolnił, bo to jest przejazd kolejowy, to otrzymuję informację „no, ale tu rogatki są podniesione albo sygnalizacja nie działa” – komentuje Krzysztof Kwaśnik, właściciel Opolskiej Szkoły Jazdy Rajdek.

Szczególne znaczenie ma także system #ŻółtaNaklejkaPLK. Od 2018 roku znajduje się on na każdym przejeździe zarządzanym przez PLK. Naklejki zawierają unikalny numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe, które w sytuacjach kryzysowych pozwalają gwałtownie wezwać pomoc i wstrzymać ruch pociągów. W 2025 roku tylko dzięki tym oznaczeniom 199 razy udało się zatrzymać ruch pociągów, a w 550 przypadkach ograniczono prędkość składów, zapobiegając poważnym zdarzeniom.

Kampania, w ramach której odbyły się dzisiejsze warsztaty w Nysie odbyła się już po raz 78.

Włodzimierz Kiełczyński, Paweł Gotkowski, Krzysztof Kwaśnik:

Dłuższa relacja:

Autor: Wojciech Niewiadomski

Idź do oryginalnego materiału