Straszewskiego będzie jednokierunkowa. Rusza remont torowiska

5 dni temu

W sobotę, 2 sierpnia rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego w Krakowie. Inwestycja obejmuje modernizację infrastruktury torowej, drogowej i przystankowej oraz wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Po zakończeniu prac ul. Straszewskiego stanie się jednokierunkowa.

W sobotę 2 sierpnia rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego w centrum Krakowa. Po zakończeniu prac ulica Straszewskiego stanie się jednokierunkowa. To część większego projektu modernizacji śródmiejskich tras tramwajowych, który obejmuje także zmiany w organizacji ruchu i poprawę infrastruktury drogowej.

Zadanie realizuje konsorcjum firm Spaw-Tor i Progreg Budownictwo, które wygrało przetarg ogłoszony przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Wartość inwestycji wynosi ponad 13,9 mln zł. Projekt obejmuje dwa odcinki – ul. Piłsudskiego od przystanku „UJ / AST” do skrzyżowania z ul. Straszewskiego oraz ul. Straszewskiego na odcinku od ul. Smoleńsk do ul. Piłsudskiego.

Przebudowa zakłada wykonanie peronu wiedeńskiego, przesunięcie torowiska bliżej Plant, ułożenie nowych torów w prefabrykowanych płytach betonowych, remont nawierzchni jezdni i chodników, przebudowę zjazdów oraz wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Na odcinku Straszewskiego zaplanowano wspólny pas dla tramwajów i ruchu ogólnego oraz jednokierunkowy pas rowerowy o szerokości 1,5 metra. Projekt został przygotowany z uwzględnieniem wytycznych konserwatorskich – teren objęty inwestycją znajduje się w strefie wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Roboty podzielono na dwa główne etapy. W pierwszym, trwającym około trzy miesiące, zamknięty zostanie fragment ul. Piłsudskiego od przystanku „UJ / AST” do skrzyżowania ze Straszewskiego. W tym czasie ulica Straszewskiego pozostanie przejezdna wyłącznie dla komunikacji miejskiej – tramwajów i autobusów. W drugim etapie, planowanym na kolejne sześć miesięcy, ul. Straszewskiego zostanie całkowicie wyłączona z ruchu, również dla pojazdów komunikacji miejskiej. Objazdy dla samochodów wyznaczono przez ulice Zwierzyniecką i Retoryka. Ruch pieszy będzie zachowany na całym etapie robót, choć z ograniczeniami. Chodnik po stronie numerów nieparzystych ul. Piłsudskiego zostanie zawężony do dwóch metrów. Po przeciwnej stronie będzie zamknięty, z zapewnieniem dojścia do budynków.

Na potrzeby osób korzystających z usług i lokali w sąsiedztwie remontowanego odcinka wyznaczone zostaną cztery miejsca postojowe do obsługi dostaw – dwa od strony ul. Straszewskiego i dwa od strony ul. Piłsudskiego. Tymczasowo zdemontowane zostaną stojaki rowerowe i sezonowe ogródki gastronomiczne po stronie prowadzonego remontu.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa prowadził konsultacje z przedsiębiorcami z rejonu modernizacji. Spotkania odbyły się w lutym i lipcu w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej. Omawiano m.in. harmonogram prac, ciągi piesze, dostęp do lokali, lokalizację punktów odbioru odpadów i dostaw oraz szczegóły tymczasowej organizacji ruchu. W efekcie tych uzgodnień wdrożony zostanie tzw. „Pakt dla przedsiębiorców” – pakiet działań organizacyjnych i informacyjnych, których celem jest ograniczenie utrudnień w czasie realizacji robót. Oprócz miejsc dla dostawców przewidziano także działania informacyjne. Przy skrzyżowaniu ul. Straszewskiego i Smoleńsk oraz przy przystanku „UJ / AST” pojawią się elektroniczne ekrany dotykowe z aktualnymi mapami organizacji ruchu i informacjami o dostępnych lokalach usługowych. Uruchomiona zostanie także specjalna infolinia i punkt informacyjny.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie”. Zadanie współfinansowane jest ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Po zakończeniu przebudowy ul. Straszewskiego planowane są kolejne inwestycje w centralnym obszarze miasta. W następnej kolejności zaplanowano modernizację torowiska przy Teatrze Bagatela i węzła Karmelicka – Dunajewskiego. Prace obejmą także ostatni nieodnowiony fragment ul. Karmelickiej do skrzyżowania z ul. Garbarską. Przebudowane zostaną torowisko, jezdnia, chodniki i zieleń przyuliczna.

W 2026 roku rozpocznie się natomiast modernizacja ul. Starowiślnej – jednej z głównych osi komunikacyjnych w śródmieściu. Po zakończeniu prac ulica ta również stanie się jednokierunkowa.

Idź do oryginalnego materiału