Strefy płatnego parkowania w centrum Ostrowca Św. to dobry pomysł?

1 tydzień temu

W teorii ułatwiają znalezienie miejsca parkingowego, zmniejszają ruch samochodowy, zwiększają jego płynność i mają wymiar proekologiczny – strefy płatnego parkowania, bo o nich mowa, stają się coraz popularniejszym rozwiązaniem w wielu polskich miastach. Ich główną zaletą jest lepsza organizacja ruchu w zatłoczonych rejonach miast. Wprowadzenie opłat sprawia, iż kierowcy bardziej odpowiedzialnie podchodzą do czasu, jaki spędzają na danym miejscu parkingowym. Dzięki temu dostępność miejsc zwiększa się, co jest korzystne zarówno dla mieszkańców, jak i osób przyjeżdżających do miasta.

Zalety stref płatnego parkowania

W wielu polskich miastach dodatkowe opłaty za parkowanie generują dochody dla budżetów miejskich. Środki te mogą być wykorzystywane na rozwój infrastruktury, poprawę jakości dróg, budowę nowych miejsc postojowych oraz wspieranie komunikacji miejskiej. Takie podejście sprzyja także polityce proekologicznej – zmniejsza ruch samochodowy w centrum, co obniża poziom zanieczyszczeń i hałasu.

Wady i kontrowersje wokół płatnych stref

Dla wielu mieszkańców regularne opłaty stanowią dodatkowe obciążenie finansowe, zwłaszcza gdy codziennie muszą parkować w strefie. Niektórzy kierowcy próbują omijać opłaty, co skutkuje chaotycznym parkowaniem na sąsiednich ulicach i w miejscach, gdzie postój jest bezpłatny. To z kolei prowadzi do przepełnienia innych rejonów i pogarsza sytuację parkingową w mieście.

Ostrowiecki Rynek
fot. Marzena Gołębiowska/naOSTRO.info

Strefy płatnego parkowania powstaną również w Ostrowcu Świętokrzyskim?

O to czy w Ostrowcu Świętokrzyskim planowane jest wprowadzenie stref

– W opinii wielu osób prowadzących działalność gospodarczą w tej lokalizacji wpłynęłoby to znacząco negatywnie na ich rozwój oraz przychody. Lepsza opcją wydaje się wprowadzenie stref bezpłatnego, czasowego parkowania, co pozwala na załatwienie niezbędnych spraw użytkowników i optymalne wykorzystanie miejsc parkingowych – pisze w swojej interpelacji radny.

Jak w odpowiedzi wyjaśnia Anna Niedbała, Sekretarz Miasta Ostrowca Św., zadanie związane z organizacją strefy płatnego parkowania w centrum miasta jest jednym z elementów realizowanego w partnerstwie z Gminą Kunów projektu pn.: „Zrównoważona i zintegrowana mobilność miejska w Gminach Ostrowiec Świętokrzyski i Kunów”.

Paweł Walesic, radny Rady Miasta Ostrowca Św.
fot. Łukasz Grudniewski/naOSTRO.info

O wysokości opłat zadecydują radni?

– (…) Określenie „strefa płatnego parkowania” jest terminem obowiązującym w przepisach prawnych w tym w ustawie o drogach publicznych, co nie wyklucza ustanowienia czasu „bezpłatnego parkowania” umożliwiającego bezpłatne, czasowe parkowanie w celu załatwienia niezbędnych spraw. Gmina uzyskała dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027 na utworzenie takiej strefy i w tej chwili jest w trakcie podpisywania umowy o dofinansowanie dla ww. projektu, który jest kontynuacją (V etap Ekologicznego transportu miejskiego) wieloletnich działań, które zmodernizowały transport publiczny w naszym mieście. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo – finansowym utworzenie strefy płatnego parkowania przewidziane zostało na rok 2026. Potrzeba utworzenia strefy płatnego parkowania wynika m.in. z dokumentów strategicznych Gminy przyjętych uchwałami Rady Miasta, np. Strategii Rozwoju Gminy Ostrowiec Świętokrzyski na lata 2021 – 2030, czy Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Ostrowiec Świętokrzyski na lata 2023 – 2033. Brak wolnych miejsc w centrum miasta jest problemem, na który zwracano uwagę od wielu lat. Celem wprowadzenia strefy płatnego parkowania jest ograniczenie parkowania długoterminowego i wzrost dostępności miejsc parkingowych i postojowych, zredukowanie liczby samochodów w centrum miasta, promowanie alternatywnych środków transportu (ekologicznych autobusów miejskich), poprawa jakości powietrza, lepsze wykorzystanie przestrzeni miejskiej, a przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa i komfortu dla mieszkańców i uczestników ruchu drogowego oraz zwiększenie rotacji miejsc parkingowych i postojowych w centrum. Analiza wprowadzenia podobnych rozwiązań w innych miastach wskazuje m.in., iż płatne parkowanie zwiększa rotację na dostępnych miejscach, co sprawia, iż więcej osób ma możliwość zaparkowania, a to z kolei zwiększa liczbę odwiedzających lokalne sklepy, czy punkty usługowe. W założeniach dotyczących organizacji strefy planowane jest określenie długości czasu „bezpłatnego parkowania” – czytamy w odpowiedzi.

Sekretarz miasta zaznacza również, iż wszelkie szczegółowe rozwiązania dotyczące wysokości opłat za postój, określenie długości czasu bez opłat, ulgi dla posiadaczy Ostrej Karty, czy mieszkańców strefy płatnego parkowania zostaną poddane dyskusji i głosowaniu przez Radę Miasta.

Idź do oryginalnego materiału