Świat nam ucieka: Kambodża otwiera lotnisko, a Polska wciąż tylko planuje CPK

1 tydzień temu

Teko International Airport – nowoczesna brama Azji

We wrześniu 2025 roku Kambodża oficjalnie otworzyła Teko International Airport – jedno z najnowocześniejszych lotnisk w regionie. Zlokalizowane zaledwie 20 km od Phnom Penh, zajmuje 2600 hektarów, czyli więcej niż pierwszy etap planowanego CPK w Polsce. Obiekt posiada 3 pasy startowe o długości 4000 m, 26 rękawów pasażerskich oraz 40 stanowisk odprawy. Do 2030 roku będzie w stanie obsługiwać 15 milionów pasażerów, a docelowo choćby 50 milionów rocznie.

Polska i CPK – projekt, który nie może wystartować

Podczas gdy Kambodża zrealizowała gigantyczną inwestycję w 6 lat, w Polsce Centralny Port Komunikacyjny od lat tkwi w fazie planów i politycznych sporów. Każdy miesiąc opóźnienia oznacza realną stratę gospodarczą i utratę przewagi konkurencyjnej. Polska, leżąca w samym sercu Europy, nie potrafi wykorzystać swojego potencjału transportowego.

Zielone technologie kontra polska stagnacja

Nowe lotnisko w Kambodży łączy nowoczesność z tradycją. Architektura terminala inspirowana jest kompleksem Angkor Wat, a całość promowana jest jako „zielony hub”. Wykorzystuje panele słoneczne oraz systemy ograniczające emisję CO₂. W tym samym czasie w Polsce trwa jedynie dyskusja o kosztach środowiskowych przyszłego CPK, bez konkretów i działań.

Turystyka napędza gospodarkę Kambodży

Turystyka odpowiada dziś za 9,4% PKB Kambodży. Dzięki nowemu lotnisku kraj liczy na jeszcze większą liczbę podróżnych odwiedzających zarówno rajskie plaże, jak i słynny kompleks świątyń Angkor Wat. Polska, zamiast stawiać na rozwój i szybkie decyzje, ryzykuje, iż zostanie jedynie lotniczym peryferium Europy.

Świat nie czeka – Polska zostaje w tyle

Podczas gdy Azja inwestuje i przyspiesza rozwój infrastruktury, Polska grzęźnie w planach i biurokracji. Świat nam ucieka, a przykład Kambodży jasno pokazuje, iż budowa wielkiego hubu lotniczego jest możliwa w krótkim czasie – pod warunkiem determinacji i skutecznego działania.

Film porównujący CPK i Teko International Airport znajdziesz tutaj: PO CO NAM CPK, SKORO JEST W KAMBODŻY?

Idź do oryginalnego materiału