Świętokrzyskie z lepszym dostępem do autostrady

1 rok temu
Zdjęcie: Kielce. Droga krajowa nr 74 / Fot. Jarosław Kubalski - Radio Kielce


W najbliższych dniach ogłoszone zostaną przetargi na budowę wszystkich odcinków drogi ekspresowej S74 na terenie województwa świętokrzyskiego.

Szczegóły poznamy na poniedziałkowej (30 stycznia) konferencji prasowej z udziałem wojewody świętokrzyskiego Zbigniewa Koniusza i dyrektora kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztofa Strzelczyka. W miniony wtorek natomiast podpisana została umowa z wykonawcą na budowę 5–kilometrowego odcinka S74 przez Kielce. Wartość inwestycji to blisko 713,5 mln zł.

Tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała Program Inwestycji, który pozwoli połączyć drogi S8 z S74. Chodzi o bezpośrednie połączenie S8 od węzła Łódź Południe, na skrzyżowaniu z autostradą A1 z S8 w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego i dalej do węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74.

– Inwestycje ujęte w rządowym programie drogowym są konieczne do ukończenia pełnej sieci wysokoprzepustowej sieci dróg. Realizacja S12 przez Tomaszów Mazowiecki aż do A1 przyczyni się do zwiększenia efektywności transportowej i rozwoju gospodarczego południowej części województwa łódzkiego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

– To około 60 km nowej drogi S12, która skomunikuje Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią. Skróci też czas przejazdu pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz skomunikuje województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Warto też dodać, iż nasze prognozy ruchowe wskazują, iż już po jej oddaniu do użytkowania, obciążenie ruchem będzie rzędu 40 tys. pojazdów na dobę ze znaczącym ruchem pojazdów ciężarowych – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Wybudowane zostaną bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.

GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej dla dróg ekspresowych S12 i S74 na terenie województwa łódzkiego. Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie na Podkarpacie. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.


S74 / źródło: GDDKiA Kielce

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S74 W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM

Trasa S74 w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie poprawiając skomunikowanie tych regionów z województwem lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi oraz przejść granicznych w województwie podkarpackim.
  • GRANICA WOJ. ŁODZKIEGO I ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEŁOM/MNIÓW

Długość 27,47 km. Droga ma w 70 proc. długości przebiegać po nowym śladzie; ok. 30 proc. długości ma stanowić nowy odcinek omijający miejscowość Smyków. Węzły drogowe: Ruda Maleniecka, Radoszyce i Smyków. Miejsca obsługi podróżnych: Lisie Jamy, Koliszowy i Jacentów. realizowane są przygotowania do inwestycji.

  • PRZEŁOM/MNIÓW – WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7)

Długość 16,36 km. Droga ma przebiegać po nowym śladzie. Węzły drogowe: Mniów i Bugaj. Projektowanie drogi dobiega końca. Wartość inwestycji to prawie 538 mln zł. Prace zrealizuje konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). Lata realizacji: 2023-2025.

  • WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD (S74/S7) – KIELCE

Długość 5,01 km. Trasa na przeważającym odcinku będzie przebiegać w wykopie, powstaną m.in. dwa tunele drogowe i wiadukt. Węzły drogowe: Hubalczyków, Zagnańska. Wartość inwestycji 713,4 mln zł. Urząd Zamówień Publicznych zakończył procedurę kontrolną przetargu. Podpisanie umowy odbyło się 24 stycznia 2023 r. Wykonawcą prac będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia.

  • KIELCE – CEDZYNA

Długość 6,77 km. Droga oddana do użytku w 2012 roku.

  • CEDZYNA – ŁAGÓW (WRAZ Z OBWODNICĄ ŁAGOWA)

Długość 30,01 km. Węzły drogowe: Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów. Miejsca obsługi podróżnych: Górno Płn., MOP Górno Pd., MOP Bieliny Płn. i MOP Bieliny Pd. realizowane są przygotowania do inwestycji.

  • ŁAGÓW – JAŁOWĘSY

Długość 16,31 km. Węzły drogowe: Baćkowice. realizowane są przygotowania do inwestycji.

  • S74/DK9 OBWODNICA OPATOWA

Długość 11,80 km. Węzły drogowe Opatów (Marcinkowice), Opatów I. W 2023 roku GDDKiA ma otrzymać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

  • OPATÓW (BEZ WĘZŁA) – SANDOMIERZ (DK79)

Długość ok. 25 km. Trasa S74 ma się łączyć w Nisku (województwo podkarpackie) z drogą ekspresową S19. realizowane są przygotowania do inwestycji.

Idź do oryginalnego materiału