Szkoły będą mogły skracać i odwoływać lekcje w tym przypadku. Ministerstwo szykuje nowe przepisy

15 godzin temu

Ministerstwo Edukacji przygotowuje kompleksowe zmiany w przepisach dotyczących funkcjonowania szkół podczas ekstremalnych warunków pogodowych. Nowe regulacje, które mają wejść w życie przed wakacjami 2025 roku, dadzą dyrektorom szkół większą elastyczność w dostosowywaniu organizacji zajęć do wysokich temperatur.

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce

Minister Barbara Nowacka zapowiedziała znaczące rozszerzenie uprawnień dyrektorów szkół. Będą oni mogli nie tylko skracać lekcje z 45 do choćby 25 minut, ale także modyfikować plan zajęć, przenosząc je na wcześniejsze godziny poranne. W skrajnych przypadkach możliwe będzie choćby wprowadzenie nauczania zdalnego.

Obecnie szkoły mogą zawieszać zajęcia jedynie podczas ekstremalnych mrozów, natomiast brakuje regulacji dotyczących upałów. Ta luka prawna staje się coraz bardziej problematyczna w obliczu nasilających się fal wysokich temperatur.

Ochrona zdrowia uczniów priorytetem

Eksperci medyczni podkreślają, iż przebywanie w przegrzanych pomieszczeniach szczególnie negatywnie wpływa na organizmy dzieci i młodzieży. Wysokie temperatury mogą prowadzić do udarów cieplnych, omdleń oraz znacząco obniżać koncentrację i efektywność nauki.

W ramach nowych przepisów planowana jest również kampania edukacyjna dotycząca adekwatnego nawadniania organizmu i rozpoznawania symptomów przegrzania.

Praktyczne rozwiązania i brak wsparcia dla klimatyzacji

Ministerstwo nie przewiduje wsparcia finansowego dla szkół na instalację systemów klimatyzacji i wentylacji. Zamiast tego, władze zalecają stosowanie wentylatorów i rolet zaciemniających jako doraźnych środków poprawy komfortu termicznego w szkołach.

Doświadczenia z września 2024 roku, gdy szkoły w Głogowie i Gorzowie Wielkopolskim samodzielnie podejmowały decyzje o skracaniu lekcji, pokazały konieczność wprowadzenia jasnych regulacji prawnych w tym zakresie.

Perspektywy i terminy

Projekt nowych przepisów ma być gotowy na wiosnę 2025 roku. w tej chwili realizowane są konsultacje z dyrektorami szkół i samorządami. Wprowadzenie tych zmian oznacza, iż polski system edukacji dołączy do innych państw europejskich, które już dostosowały swoje regulacje do zmieniających się warunków klimatycznych.

„To odpowiedź na zmieniający się klimat i coraz częstsze fale upałów. Szkoły muszą być gotowe na ekstremalne warunki pogodowe, a zdrowie uczniów jest dla nas priorytetem” – podkreśla ministerstwo w oficjalnym komunikacie.

Nowe przepisy mają nie tylko uprościć procedury decyzyjne, ale przede wszystkim zapewnić bezpieczne warunki nauki podczas ekstremalnych upałów, które według prognoz klimatologów będą występować coraz częściej.

Idź do oryginalnego materiału