SZŁA DZIEWECZKA… NAD MORZEM CZARNYM

teresin.pl 11 godzin temu

Od kilku lat, Gmina Teresin i Gmina Szabła w Bułgarii, są gminami partnerskimi. Przedstawiciele bułgarskiego miasteczka wielokrotnie nas odwiedzali. Ostatnia wizyta miała miejsce w czerwcu tego roku, a gościła w Teresinie grupa młodzieży. Przyszedł czas na rewizytę.

I tak wójt Gminy Szabła, pan Marijan Żeczev, wystosował zaproszenie dla teresińskiej młodzieży do udziału w Święcie Latawca, połączonego z koncertami muzyki regionalnej. Wójt Marek Olechowski zaproponował udział w tym święcie młodzieży z Teresińskiego Ośrodka Kultury. Mając pewne obawy z powodu krótkiego czasu w przygotowania, od razu wzięliśmy się do wytężonej pracy i tak 28 sierpnia wylecieliśmy do Burgas na muzyczny podbój Gminy Szabła.

Bułgaria przywitała nas gorąco, ale deszczem. Przez cały pobytu towarzyszyła nam pani Stanisława Szopova, Polka mieszkająca w Szabli od prawie 50 lat. Dzięki niej poznaliśmy fascynującą historię Bułgarii, regionu Dobricz i samej gminy Szabła. Ze strony tamtejszego urzędu opiekowała się nami Galya Anastasova. Wędrowaliśmy po wschodnim wybrzeżu Bułgarii szkolnym autobusem, poznając najpiękniejsze zakamarki miast i miasteczek położonych nad samym Morzem Czarnym. Zwiedziliśmy Nesebar, przelotnie zobaczyliśmy Słoneczny Brzeg i Złote Piaski, zwiedziliśmy Ogród Botaniczny w Bałcziku, delfinarium w Warnie, poznaliśmy historię Tiulenowa, w którym mieszkaliśmy, odwiedziliśmy Dużą Wyspę – wioskę Durankulak, półwysep Kaliakria oraz całą Szabłę ze wspaniałym Zielonym Centrum. Każdego dnia mieliśmy czas wypełniony po brzegi. Uczestniczyliśmy w uroczystej kolacji z panem wójtem Marianem Żeczewem i Przewodniczącą Gminy panią Jordanką Stojevą. Zaśpiewaliśmy 3 piosenki ku euforii i fascynacji właścicieli hotelu i gości hotelowych. Niestety, nie dane nam było wziąć udział w Święcie Latawca, gdyż z powodu burzy i sztormu impreza została odwołana. Zostaliśmy za to zaproszeni do udziału w jubileuszowym koncercie uświetniającym 55-lecie Gminy Szabła. W tamtejszym domu kultury zaśpiewaliśmy przygotowany program polskich piosenek ludowych, przy których fantastycznie bawiła się bułgarska publiczność, śpiewając razem z nami utwór „Szła dzieweczka do laseczka”, czyli polską piosenkę znaną w każdym zakątku globu, do którego dotarli Polacy. Po nas wystąpiła Orkiestra Rozrywkowa z Sofii, dając wspaniały koncert utworów ze światowego kanonu piosenki rockowo-popowej.

Do Polski szczęśliwie wróciliśmy 2 września. Każdy z nas z pewnością zapamięta ten wyjazd. Poznani tam ludzie zostali naszymi przyjaciółmi, z którymi chcemy utrzymać kontakt. Jesteśmy wdzięczni, iż mogliśmy poznać inną kulturę i zwyczaje. Jako zespół zdobyliśmy nowe doświadczenia i umocniliśmy więzi. Jesteśmy dumni, iż mogliśmy promować Gminę Teresin i krzewić polską kulturę.

W tym miejscu chcieliśmy gorąco podziękować Markowi Olechowskiemu za tę niezwykłą przygodę, dyrektorowi TOK Mariuszowi Cieśniewskiemu za całą organizację wyjazdu, Iwonie Krzemińskiej za wspaniałe stroje, Bartkowi Staniaszkowi i jego żonie za pomoc w organizacji lotów, Wiktorowi Tatarkowi za podkłady muzyczne do kilku utworów, Mateuszowi Śliwińskiemu za godziny spędzone na próbach, rodzicom za gotowość i przygotowanie dzieci do wyjazdu i wreszcie stronie bułgarskiej za opiekę: Stasi Szopovej, Galyi Anastasovej i panu kierowcy, George Todorovi, który nas woził z miejsca na miejsce, w deszczu, wietrze czy palącym słońcu, zawsze z uśmiechem, mając dla dzieciaków ogromnie otwarte serce.

Z morską bryzą we włosach i sałatką szopską na talerzu dziękują gorąco: Martyna Niedzinska, Łucja Niedzińska, Agata Kosiorek, Alicja Kupska, Laura Gołębiewska, Oliwia Orlikowska, Wiktor Podkański, Aleksandra Wojtczak, Julita Niedzińska, Jakub Kamiński i Joanna Cieśniewska.

PS Dziękujemy Radiu Sochaczew za to, iż jednak nie musieliśmy lecieć CARGO ze spadochronami na plecach .