„Sztandar z ortalionu” w Teatrze Wybrzeże

wbpg.org.pl 1 tydzień temu

Wydarzenie, które będzie również wieczorem autorskim wokół wznowionego po 20 latach tomu wierszy „Sztandar z ortalionu”, odbędzie się 27 maja o godz. 18:00 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Wiersze przeczyta Igor Michalski, muzyczną interpretację poezji Władysława Zawistowskiego zaprezentuje trio w składzie: Olo Walicki (kontrabas), Krzysztof Hadrych (gitara), Maciej Świniarski (wokal).

Władysław Zawistowski to jedna z czołowych postaci pomorskiego życia literackiego i kulturalnego. Jego droga twórcza rozpoczęła się w latach akademickich, kiedy jako student filologii polskiej był członkiem-założycielem grupy literackiej „Wspólność” i aktywnie uczestniczył w formacji poetyckiej „Nowa Prywatność”. Jako poeta zadebiutował w 1975 roku, a jego pierwszy tom wierszy, „Czyli ja”, ukazał się w 1976 roku, otwierając bogaty i różnorodny dorobek liryczny. Kolejne zbiory wierszy, „Płonące biblioteki” (1978), „Ptak w sieci dalekopisu” (1980), „Geografia” (1983), „Powitanie jesieni” (1987) oraz „Ciemna niedziela. Wiersze i poematy wybrane” (1993), ugruntowały jego pozycję w świecie polskiej poezji współczesnej. Szczególnym wydarzeniem było wydanie w 2004 roku tomu „Sztandar z ortalionu”, który po dekadzie poetyckiego milczenia autora poruszył czytelników i krytyków, przynosząc mu m.in. prestiżową Nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis”. To właśnie wznowienie tego zbioru będzie centralnym punktem jubileuszowego wieczoru.

Równie znaczący jest wkład Władysława Zawistowskiego w polską dramaturgię. Zadebiutował w 1979 roku „Wielorybem” w Teatrze Kameralnym w Sopocie, w reżyserii Ryszarda Majora. Jego sztuki, takie jak nagrodzony na XXIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu „Wysocki” (1983), wyróżnione w konkursie Teatru Polskiego w Warszawie „Stąd do Ameryki” (1988), czy nagrodzona w konkursie dramaturgicznym TVP „Farsa z ograniczoną odpowiedzialnością” (1993), a także adaptacje – „Było sobie kiedyś miasto” według prozy Güntera Grassa (1994) oraz „Historie zakulisowe” według Antoniego Czechowa (1999) – były wystawiane na najważniejszych scenach w Polsce i w Teatrze Telewizji. Teksty jego dramatów reżyserowali m.in. Izabela Cywińska, Krzysztof Babicki, Mikołaj Grabowski, Zbigniew Zapasiewicz, Robert Gliński i Waldemar Krzystek, a w spektaklach wystąpiło wielu wybitnych aktorów, w tym gdańscy artyści tacy jak Dorota Kolak, Igor Michalski, Mirosław Baka czy Krzysztof Gordon.

Przez czternaście lat (1977-1991) Władysław Zawistowski był kierownikiem literackim Teatru Wybrzeże, znacząco wpływając na repertuar oraz artystyczny wizerunek tej sceny. Jego zaangażowanie w życie teatralne Gdańska znalazło również wyraz we współzałożeniu (wraz z prof. Jerzym Limonem) w 1990 roku Fundacji Theatrum Gedanense, której był wiceprezesem do 2005 roku. Działalność Fundacji doprowadziła do historycznego sukcesu – budowy i otwarcia w 2014 roku Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Wspólnie z Jerzym Limonem przełożył także dramaty Williama Szekspira – „Trojlus i Kressyda” oraz „Antoniusz i Kleopatra” – a także utwory innych pisarzy elżbietańskich (m.in. Thomasa Middletona, Henry’ego Chettle’a), które z powodzeniem gościły na scenach teatralnych.

Wszechstronność Zawistowskiego obejmuje również prozę (trzy powieści wydane pod pseudonimem Witold Biengo: „Bardzo długi czerwiec”, „Serce w klatce”, „Gwiazdy spadają w sierpniu”), unikatowy leksykon „Kto jest kim w „Trylogii” Henryka Sienkiewicza”, liczne eseje, recenzje i teksty publicystyczne drukowane w najważniejszych pismach literackich i kulturalnych. Był redaktorem „Autografu”, współredaktorem kwartalnika „Migotania, Przejaśnienia…”, a w latach 1993-1996 i 2004-2005 pełnił funkcję prezesa gdańskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Osobny rozdział to twórczość radiowa Władysława Zawistowskiego – kilkanaście słuchowisk, w tym dwa („Depozyt”, „Bitwa nad jeziorem Smęt. Rekonstrukcja”) nagrodzone I nagrodą w konkursach radiowej Dwójki, a także serial Radia Gdańsk „Ulica Kwietna” (pisany wspólnie z Anną Czekanowicz), emitowany przez 9 lat (2011—2020) cykl gawęd „Czego nie ma w Trylogii Henryka Sienkiewicza”, czy realizowana w tej chwili gdańskiej rozgłośni audycja „Silva rerum, czyli w staropolskim ogrodzie rzeczy.”

Jego działalność została wielokrotnie doceniona, o czym świadczą liczne nagrody, w tym m.in. Medal im. Grochowiaka, Nagroda im. Bursy, Nagroda Artystyczna Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1988 i 2004) oraz tytuł „Radiowej Osobowości Roku 2012” Radia Gdańsk. Od 2006 roku Władysław Zawistowski pełni funkcję Dyrektora Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, gdzie konsekwentnie działa na rzecz rozwoju i promocji kultury w regionie.

Jubileusz 50-lecia debiutu poetyckiego Władysława Zawistowskiego stanowi nie tylko okazję do uhonorowania jego imponującego dorobku, ale będzie też pretekstem do refleksji nad rolą twórcy w kształtowaniu współczesnej kultury. Serdecznie zapraszamy do udziału w tym wyjątkowym wieczorze.

Szczegóły wydarzenia

  • Co: Obchody 50-lecia debiutu poetyckiego Władysława Zawistowskiego, wieczór autorski wokół wznowienia tomu „Sztandar z ortalionu”
  • Kiedy: 27 maja 2025, godz. 18:00
  • Gdzie: Teatr Wybrzeże – Duża Scena, ul. Świętego Ducha 2, Gdańsk
  • Organizatorzy: Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku, Teatr Wybrzeże.
  • Wstęp: wolny.
  • Wydarzenie na Facebooku
Idź do oryginalnego materiału