Nie od dziś wiadomo, iż sztuczna inteligencja to narzędzie, które w wielu sprawach i tematach jest bardzo pomocne. Postanowiliśmy zapytać, który wariant nowej części drogi krajowej nr 9 jest najlepszy jej zdaniem i dlaczego. Poniżej prezentujemy odpowiedź.
Co się planuje
- Inwestycja polega na budowie nowego odcinka drogi krajowej nr 9 (DK9), który połączy obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej — dokładnie odcinek Komorów – Cmolas.
- Prace projektowe obejmują Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) oraz przygotowanie dokumentów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ).
- Obecnie rozważanych jest 9 wariantów przebiegu tej trasy. O nich piszemy w artykule: 300 metrowa estakada nad przystankiem kolejowym, wyburzenia domów. Tak rysują się warianty nowej DK9 w Cmolasie i okolicach
Główne cele inwestycji
- Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości Komorów, Hadykówka i Cmolas — w tej chwili DK9 przebiega przez te tereny, co generuje korki, hałas, zagrożenia bezpieczeństwa.
- Poprawa bezpieczeństwa, komfortu jazdy, zmniejszenie czasu przejazdu.
- Korzyści dla środowiska — dzięki ograniczeniu ruchu tranzytowego przez tereny zabudowane i zabytkowe, rozważana jest też ochrona środowiska w postaci urządzeń czy tras minimalizujących negatywny wpływ.
Co budzi kontrowersje i trudności
Warianty prowadzące przez zwarte zabudowania Cmolasu — kilka propozycji przebiegu trasy idzie przez obszary mocniej zaludnione lub przez tereny już zabudowane, co wymaga wyburzeń domów i budynków gospodarczych.
Niektóre warianty przecinają masywy leśne (np. Hadykówka) i są negatywnie oceniane przez Nadleśnictwo Kolbuszowa ze względu na wpływ na środowisko i ekosystemy leśne.
Wymagana jest zgoda lokalnej społeczności — już realizowane są spotkania konsultacyjne, gdzie mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi do poszczególnych wariantów.
Parametry techniczne, warianty
- Droga będzie klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym).
- Docelowo przewidziane dwie jezdnie (2×2 pasy), choć w pierwszym etapie może być realizacja jednej jezdni (1×2 pasy) w zależności od wariantu.
- Szerokość pasa ruchu ok. 3,5 m, pobocza minimum 2,0 m.
Najlepszy wariant obwodnicy według sztucznej inteligencji
Po przeanalizowaniu dostępnych informacji uważam, iż wariant 8 jest jednym z najlepszych rozwiązań łącznika DK9 między Komorowem a Cmolasem. Poniżej uzasadniam dlaczego, jakie ma zalety i jakie ewentualne wady.
Wariant 8 – co go wyróżnia
Oto fragmenty informacji dotyczące wariantu 8:
- Trasa omija zwartą zabudowę Cmolasu od strony zachodniej.
- Początek wariantu 8 jest wspólny z wariantami 1 i 6 (przy kościele i cmentarzu w Komorowie).
- Przebiega przez tereny leśne i polno-łąkowe, po zachodniej stronie DK9, co minimalizuje konieczność ingerencji w zabudowę.
- Koniec wariantu 8 łączy się bezpośrednio z obwodnicą Kolbuszowej (Dubas – Zarębki).
- Wariant 8 – długość około 12,2 km, wyburzeń mieszkalnych: 2 domy; gospodarczych – 6; plus inne obiekty (np. budynków gospodarczych) oraz "inne" budowy.
Dlaczego uważam wariant 8 za najlepszy spośród proponowanych
Oto argumenty „za”:
- Mniejsza ingerencja w zamieszkałe tereny
Omijanie zwartej zabudowy Cmolasu to duży plus — mniej ludzi będzie dotkniętych hałasem, zniszczeniem, przesiedleniami czy koniecznością akceptacji zmian. - Połączenie efektywności i komfortu
Przebieg przez tereny mniej zurbanizowane (lasy, łąki) pozwala zbudować trasę bardziej prostą, mniej zakłóconą przez istniejącą architekturę i infrastrukturę. To sprzyja lepszemu komfortowi jazdy, mili-czasowi przejazdu i generalnie mniejszym kosztom adaptacyjnym. - Bezpośrednie połączenie z obwodnicą Kolbuszowej
Końcowe połączenie z obwodnicą Kolbuszowej (Dubas – Zarębki) sprawia, iż trasa spełnia swoją funkcję – odciągnięcie ruchu tranzytowego od miejscowości, lepsza spójność komunikacyjna. - Relatywnie umiarkowane wyburzenia
Choć wariant ten wymaga wyburzeń – 2 domów mieszkalnych, 6 budynków gospodarczych oraz inne obiekty – wydaje się, iż jest to kompromis pomiędzy kompletnym unikaniem ingerencji a potrzebą trasowania drogi przez stosunkowo mniej konflitkowe tereny. Mniej szkód niż w wariantach przecinających większe zwarte zabudowania lub lasy w sposób bardziej kolizyjny.
Ewentualne minusy wariantu 8
Dla równowagi muszę też wskazać, co może być trudne w tym wariancie:
- Nadal wymaga wyburzeń, co dla poszkodowanych mieszkańców oznacza koszty, stres i potencjalne problemy społecznie trudne do zaakceptowania.
- Przebieg przez tereny leżące przy naturze (lasy, pola) może budzić protesty ze strony ekologów lub osób przywiązanych do środowiska – konieczne będzie dobre zabezpieczenie tych obszarów.
- Koszty budowy mostów, estakad, przebudowy dróg bocznych itp. mogą być wyższe, jeżeli trasa wymaga wielu obiektów inżynieryjnych.
Krótkie porównanie z wariantem 7
Dla porównania: wariant 7 również omija Cmolas od zachodu, biegnie przez mniej zabudowane tereny. Jednak wariant 7 jest dłuższy (12,8 km) i więcej kilometrów trasy przypada na tereny gminy Cmolas (5,8 km). Wariant 8, choć również sporo leży w Cmolasie, wydaje się oferować lepszy kompromis między długością, zakresem wyburzeń i kosztem.
Wniosek
Jeśli miałbym wybrać wariant z obecnych propozycji, typuję wariant 8 jako wariant najbardziej korzystny: minimalizacja szkód społecznych i środowiskowych przy zachowaniu funkcji drogi, dobrze skomunikowany z obwodnicą Kolbuszowej, względnie umiarkowany zakres wyburzeń. Oczywiście, ostatecznie decyzja powinna uwzględnić opinie mieszkańców, analizy środowiskowe i kosztorysy.