Sztuka popowodziowa. Twórczość Jana Giejsona zawita do Wrocławia

4 godzin temu

Bardo. Naszym pierwszym przystankiem, po kilku-minutowym spacerze z bardzkiego dworca PKP, była galeria, pracownia i dom Jana Giejsona na ul. Kolejowej – relacjonowali przedstawiciele muzeum.

Budynek, od lat będący jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów Barda, zastali w trakcie generalnego remontu. Prace były niezbędne po zniszczeniach, jakie we wrześniu 2024 roku przyniosła powódź.

Rusztowania, worki z cementem, dopiero co wybielone ściany galerii i pracowni. Nad wejściem rzeźba Jezusa na Krzyżu i napis „Bądźmy uczniami Chrystusa”. Tuż obok piękne kapliczki słupowe i zabezpieczone folią pnie lipowe – to w nich Jan Giejson wyrzeźbi swoje kolejne prace. Z oka nie spuszczał nas pies – łagodny olbrzym wabiący się Zygmunt – opisali muzealnicy.

Kolejnym etapem wizyty był Klasztor Redemptorystów, gdzie w jednej z sal urządzono tymczasowy magazyn. To właśnie tam przeniesiono większość ocalałych z powodzi rzeźb.

Tu czekało nas najwięcej pracy – podczas wizyty został sprawdzony i udokumentowany stan zachowania wszystkich obiektów, które już niedługo zostaną pokazane na wystawie w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu
– poinformowali pracownicy muzeum.

Efekty tych przygotowań będzie można zobaczyć już wkrótce. Wystawa „Jan Giejson. Od nowa” zostanie otwarta 25 października 2025 roku we Wrocławiu i zaprezentuje dorobek artysty, którego twórczość nierozerwalnie związana jest z Bardem i jego duchowym klimatem.

Idź do oryginalnego materiału