Dla odcinka Warszawa – CPK złożono już 5 wniosków, a dla trasy CPK – Łódź 3 z 7 planowanych. To istotny krok na drodze do uruchomienia połączenia w 2032 roku, równocześnie z otwarciem lotniska CPK.
Spółka posiada już komplet decyzji środowiskowych. Teraz czeka na zgody od Wojewody Mazowieckiego i Wojewody Łódzkiego. Potem przyjdzie czas na wnioski o pozwolenia na budowę – pierwsze mają być złożone jeszcze w tym roku.
Nowa linia skróci czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do około 40 minut (dziś to około 70 minut). Do lotniska CPK będzie można dojechać z Warszawy w mniej niż 20 minut. Po zbudowaniu całej linii „Y”, podróż z Warszawy do Wrocławia czy Poznania potrwa 1 godzinę i 40 minut, czyli o połowę krócej niż obecnie.
Budowa linii jest wspierana przez unijny program CEF „Łącząc Europę”. W ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć CPK nabyło już 87 działek o łącznej powierzchni 82 ha.
W Łodzi realizowane są już prace przy budowie tunelu dalekobieżnego dla KDP. Umowę na drążenie podpisało konsorcjum PORR. Tunel jest częścią linii nr 85, czyli kolejowego „Y”.
Cała inwestycja ma być gotowa w dwóch etapach – 2032 rok (Warszawa – CPK – Łódź) oraz 2035 rok (pozostałe odcinki do Wrocławia i Poznania).