Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się gruntowny remont mostu drogowego nad rzeką Strzegomka w przebiegu drogi krajowej nr 34 koło Dobromierza, a wraz z nim zostaną wprowadzone objazdy. To kolejna duża inwestycja drogowa w tym rejonie. Przypomnijmy – trwa budowa rond w przebiegu drogi krajowej nr 3. Kierowcy będą musieli uzbroić się w cierpliwość.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 22 września podpisała umowę z firmą BERGER Bau na przeprowadzenie kompleksowego remontu mostu drogowego w przebiegu drogi krajowej nr 34. Inwestycja ma kosztować 3 967 050,44 zł brutto.
Most, który zostanie poddany modernizacji, ma konstrukcję nośną złożoną ze stalowych belek zespolonych z żelbetową płytą pomostową o stałej wysokości. Obiekt składa się z trzech przęseł wolno-podpartych, a jego przyczółki są masywne i wykonane z betonu. Całkowita długość mostu wynosi 54 metry, a jego szerokość 11 metrów – z czego 9 metrów przypada na jezdnię i po 1 metrze na obustronne wyniesione pobocza techniczne. Most znajduje się w otoczeniu terenów rolniczych, a przeszkodę stanowi rzeka Strzegomka oraz lokalna droga połączona z DK5.
Jaki zakres prac?
– Zakres prac remontowych jest szeroki i obejmuje usunięcie istniejącej nawierzchni jezdni wraz z urządzeniami dylatacyjnymi oraz demontaż kap chodnikowych i elementów wyposażenia. Zostanie skuta skorodowana warstwa płyty pomostu, a w jej miejscu ułożony nowy beton. Przeprowadzimy też oczyszczanie strumieniowo-ścierne dolnej powierzchni płyty pomostowej, dźwigarów głównych i podpór z resztek powłok ochronnych, a także usuniemy skorodowaną otulinę prętów zbrojeniowych, oczyścimy je i zabezpieczymy antykorozyjnie. Planujemy również odtworzenie geometrii i normowej grubości otuliny w technologii napraw powierzchniowych betonu – mówi Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie BERGER Bau.
Jak informuje wykonawca, wykonane zostaną też nowe kapy chodnikowe, nawierzchnia drogowa wraz z izolacją, barierami energochłonnymi i systemowymi urządzeniami dylatacyjnymi. Na zakończenie wszystkie powierzchnie betonowe zostaną pokryte powłokami ochronnymi. Efektem tych działań będzie przywrócenie nominalnej nośności obiektu klasy C według normy PN-85/S-10030 oraz znacząca poprawa jego parametrów użytkowych.
Uniosą most, będą objazdy
Inwestycja będzie wiązała z koniecznością wyłączenia mostu z ruchu drogowego. Jak wyjaśnia kierownik Działu Przygotowania Produkcji z firmy BERGER Bau, najbardziej wymagającym etapem będzie lewarowanie, czyli czasowe uniesienie konstrukcji mostu w celu przeprowadzenia kluczowych prac w obrębie podpór i łożysk. Z uwagi na zastosowaną technologię i konieczność zachowania bezpieczeństwa uczestników ruchu, most na czas remontu zostanie całkowicie zamknięty, a ruch pojazdów skierowany na wyznaczone drogi objazdowe.
Inwestycja ma się rozpocząć w połowie października 2025 roku, a zgodnie z umową wykonawca powinien zakończyć prace do końca września 2026r.
/wykorzystano materiały i zdjęcia nadesłane przez BERGER Bau, opr. red./



