Mobilna wystawa „O matmo!”, zaprojektowana i wykonana przez zespół Centrum Nauki Kopernik w Warszawie zawitała do Szkoły Podstawowej im. 24 lutego 1863 roku w Małogoszczu. Składają się na nią 22 interaktywne eksponaty, które pokazują, jak fascynującą przygodą jest matematyka i zachęcają do jej dalszego samodzielnego poznawania.
Jak pokazują badania i statystyki, to właśnie matematyka jest piętą achillesową polskich uczniów, stąd pomysł, aby w sposób niekonwencjonalny pomóc im zrozumieć sens i logikę działań matematycznych, wyjaśnia Martyna Nowaczewska z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
– Jednym z ciekawszych eksponatów, który cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci jest tak zwany spacer z funkcją, podczas którego pokonywana trasa jest wyświetlana na ekranie. Innym ciekawym eksponatem jest związany z pojęciem skali, dzięki którego można się zapoznać z różnicami w wyznaczaniu współrzędnych geograficznych na mapie i globusie. Nie brakuje także zagadek logicznych – dodaje.
– Matematyka nie jest moim ulubionym przedmiotem, ale eksponaty pokazują ten przedmiot w bardzo interesujący sposób. Jeden z nich, o nazwie „sortowanie” szczególnie mnie zainteresował – powiedziała Hania uczennica V klasy.
– Ćwiczenie polega na tym, iż mamy z dwóch stron różne elementy i trzeba je tak posortować, aby były w grupach. Wystawa bardzo mi się podoba, ponieważ pokazuje matematykę od innej strony niż na lekcjach – wyjaśnia.
Eksponaty tworzące „O matmo!” podzielone są na trzy grupy tematyczne: matematyka stosowana, podstawy matematyki i matematyka rekreacyjna. Uczniowie mogą dzięki nim, np. uzmysłowić sobie lepiej, czym jest algorytm i jak w oparciu o algorytmy działają najbardziej znane wyszukiwarki internetowe. Eksponaty charakteryzuje także zróżnicowanie – niektóre wymagają skupienia i może z nich korzystać tylko jedna osoba, przy innych można eksperymentować we dwie lub więcej osób.
Od lutego 2023 roku wystawa „O matmo!” wyruszyła w objazd po Polsce, odwiedzając polskie szkoły w ramach programu Nauka dla Ciebie.