Za tydzień mija termin na składanie ofert w przetargu na modernizację słynnego Ronda Bankowego. Po remoncie ma stać się „rondem turbinowym” o znacząco podwyższonym poziomie bezpieczeństwa. Czy projektantowi uda się to osiągnąć?
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie skrzyżowania ulic: Głogowskiej, Kościuszki i Wrocławskiej w Ostrowie Wielkopolskim na skrzyżowanie typu rondo turbinowe wraz z zagospodarowaniem terenów zielonych pobliskiego Parku Kilińskiego, ronda oraz skweru im. Żołnierzy Niezłomnych.
Na rondzie, poza jezdnią bitumiczną, na środku pomiędzy pasami wykonane zostanie rozdzielenie pasów dzięki krawężnika kamiennego
20x20cm obustronnie ściętego u góry wystającego 3cm ponad nawierzchnię jezdni. Sama wyspa natomiast wykonana będzie jako wyspa wyniesiona nieprzejezdna.
Zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie: 13 miesięcy od podpisania umowy.
Realizacja inwestycji polegać będzie na:
• przebudowie istniejącego ronda o 4 wlotach ulic: Głogowskiej (ok. 152 m), Wrocławskiej (ok. 169 m), Kościuszki (ok. 60 m) i Chopina (ok. 123 m) na rondo turbinowe w zakresie obejmującym m.in.: przebudowę jezdni na wlotach, usprawnienie komunikacji pieszej poprzez wykonanie nowych ciągów pieszo-rowerowych, chodników i zjazdów, przebudowę odwodnienia oraz oświetlenia drogowego. Zakres prac obejmować będzie: ustawienie krawężników, oporników i obrzeży betonowych, frezowanie nawierzchni bitumicznych jezdni i ronda, rozbiórkę nawierzchni istniejących wysp wyniesionych oraz innych elementów drogowych, wykonanie jezdni o nawierzchni bitumicznej o szer. zgodnie
z planem sytuacyjnym, wykonanie jezdni na rondzie o nawierzchni bitumicznej o szer.2 x 5,0 m rozdzielonych krawężnikiem kamiennym 20×20 cm, wykonanie wysp wyniesionych na wlotach ronda oraz wyspy samego ronda z opaską z płyt chodnikowych 25×25 cm oraz zielenią, wykonanie ciągów pieszo-rowerowych z betonowej kostki brukowej o szer. zmiennej, wykonanie chodników z betonowej kostki brukowej oraz z betonowych płyt chodnikowych 25×25 cm o szerokości zmiennej, wykonanie zatok autobusowych z betonowej kostki brukowej o szer. 3,0 m, wykonanie zatoki postojowej bitumicznej na ul. Wrocławskiej o szer. 2,5 m, wykonanie zjazdów z betonowej kostki brukowej 10×10 cm o szerokości zmiennej, wykonanie opaski z betonowych płyt chodnikowych 25×25 cm, wykonanie wpustów deszczowych z przykanalikami, wykonanie oznakowania pionowego oraz poziomego, przebudowę odwodnienia oraz oświetlenia ulicznego.
• zagospodarowaniu terenów zielonych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie ronda tj. Parku Kilińskiego, wyspy ronda, zieleni na wlotach oraz skweru, poprzez uporządkowanie istniejącej zieleni wysokiej, wykonanie nowych nasadzeń zieleni wysokiej i niskiej, założenie łąk kwietnych, wprowadzenie oświetlenia dekoracyjnego i parkowego; automatycznego systemu nawadniania, elementów małej architektury, wymianę istniejących nawierzchni na nawierzchnie mineralne, kamienne z kostki granitowej oraz zielonego przystanku autobusowego.
Dotychczasowe rozwiązania na Rondzie Bankowym:
Tego typu barierki zostaną postawione jako element oddzielający drogę od chodnika.
PROJEKT PRZEBUDOWY RONDA BANKOWEGO na rondo turbinowe
Projektant mgr inż. Marcin Kasałka
Opracował mgr inż. Tomasz Dryjański
Dotychczasowe rozwiązania nie były zbyt udane. choćby policja musiała nagrywać filmiki instruktażowe
<iframe src=”https://www.google.com/maps/embed?pb=!4v1676962356747!6m8!1m7!1sOF-vUxV8kWqPbZ7iN7B7wQ!2m2!1d51.64514700651918!2d17.81407436681404!3f158.70659232842183!4f2.2273644422636636!5f0.7820865974627469″ width=”600″ height=”450″ style=”border:0;” allowfullscreen=”” loading=”lazy” referrerpolicy=”no-referrer-when-downgrade”></iframe>