Tak będzie wyglądał nowy przystanek kolejowy w Katowicach. Prace nabierają tempa

2 dni temu
Nowy przystanek kolejowy powstanie w Szopienicach. Na razie realizowane są przygotowania do budowy, ale widać, iż prace nabierają tempa. Zwłaszcza w Sosnowcu, w którym od dzisiaj są duże utrudnienia dla mieszkańców.

Na razie tylko w Szopienicach widać toczące się prace na linii kolejowej E65. Jednak w ciągu najbliższych miesięcy budowa zacznie się na drugim odcinku – od Szopienic do Piotrowic. Prace na odcinku pomiędzy Będzinem a Katowicami (tzw. LOT A1) obejmujące właśnie Szopienice zaczęły się pod koniec zeszłego roku. Teraz już widać pierwsze efekty. Na granicy z Sosnowcem realizowane są przygotowania do budowy nowego przystanku – Katowice Morawa.

Nowy przystanek powstanie w rejonie przejścia pod torami prowadzącego w kierunku stawów Hubertus. Peron w kierunku centrum zostanie zlokalizowany przy ul. Sosnowieckiej, na wysokości remizy OSP Szopienice. Z poziomu tego przejścia podziemnego na perony będzie można się dostać schodami i windami. Na wysokości przystanku tramwajowego Szopienice Morawa i mostu nad Rawą znajdzie się peron na trasie do Sosnowca. Oba perony będą miały po 200 metrów długości. Będzie tu kompletna infrastruktura pasażerska – wiaty, oświetlenie, ławki i system informacji. Aktualnie budowany jest mur oporowy, który podtrzyma nasyp i nowy peron. Natomiast sam przystanek powinien zacząć być budowany w I kwartale przyszłego roku.

Cała inwestycja zakłada zwiększenie przepustowości na linii kolejowej. Będzie temu służyła przebudowa i rozbudowa układu torowego. Powstaną dwa dodatkowe tory. W tym celu trzeba także przebudować obiekty. Do tej pory wykonawca zdemontował dwa kilkudziesięciotonowe, stalowe przęsła wiaduktu kolejowego, które znajdowały się nad modernizowaną linią. Będą one wykorzystane gdzie indziej. Dlatego trzeba było usunąć konstrukcję w całości. Zamiast tego powstanie nowy wiadukt, który będzie zgodny z obowiązującymi przepisami i umożliwi przeprowadzenie modernizacji układu torowego. w tej chwili w tym rejonie są budowane nasypy pod dodatkową parę torów.

Prace na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. są przewidziane w latach 2023 – 2027. Wartość zadania to 965,7 mln zł brutto.

Największe utrudnienia w Sosnowcu

Duże zmiany szykują się w Sosnowcu Głównym. Powstanie tu nowy peron, nr 3. Na razie jednak są duże utrudnienia dla mieszkańców, ponieważ konieczna jest przebudowa przejścia. W pierwszej kolejności wyburzony zostanie jeden segment przejścia. W jego miejscu będzie wybudowany nowy segment umożliwiający montaż windy i schodów na peron nr 3. Od 2 lipca dojście do stacji Sosnowiec Główny od strony ul. Kilińskiego zostanie zamknięte. Dostęp do peronów będzie możliwy przejściem podziemnym od ul. 3 Maja i wydłużoną o 1 km drogą z ul. Kilińskiego przez ul. Piłsudskiego. Zmiany będą obowiązywały do 2 października.

Idź do oryginalnego materiału