Tak może pojechać tramwaj na Psie Pole

strefamiast.pl 10 godzin temu
Zdjęcie: Wybrane warianty do konsultacji społecznych


Poznaliśmy rekomendowane warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Już teraz wiadomo, iż będzie to najdroższa w historii inwestycja komunikacyjna planowana do realizacji przez gminę. W pierwszym kwartale 2025 roku miasto planuje konsultacje społeczne w tym temacie.

– Chcemy, aby Wrocław był miastem szybkiego i wygodnego transportu publicznego. Niedawno informowaliśmy o rozpoczęciu budowy trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce, na którą przeznaczymy w tym roku ponad 55 milionów złotych. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz wariantów tras na Psie Pole, możemy teraz przedstawić mieszkańcom dwa najbardziej korzystne rozwiązania – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole obejmowało analizę 10 wariantów. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy.

Analizowane warianty tras tramwajowych na Psie Pole

Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków tramwajowych w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży, wpływ na klimat i wiele innych elementów niezbędnych do planowania tego typu zadania.

Z analiz wynika, iż najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. – Następnie poprowadzone wzdłuż Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą i tu w zależności od wariantów albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.

Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park&Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców gminy sąsiedniej oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych i kolejny wielki wrocławski cmentarz zostałby skomunikowany tramwajami.

Każdy z wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to ok. 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

Tramwaj na Psie Pole - kolejne kroki

– Teraz przed nami kolejne kroki w tym wielkim zadaniu. Chcemy porozmawiać o rekomendacjach ekspertów z mieszkańcami i wybrać wariant, na który ogłosimy przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.

Idź do oryginalnego materiału