
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg o wartości ponad 1,3 mld zł na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark – Limanowa (woj. małopolskie) w ramach większej inwestycji zwanej Podłęże – Piekiełko. Nowy odcinek ma być gotowy w 2029 roku. Jak wyjaśnił w poniedziałek członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki, inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark – Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca.
W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a z większych obiektów inżynierskich tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h. Zmodernizowane zostaną perony na stacji Tymbark i przystanku Koszary.
– Kolejny krok w realizacji Podłęże – Piekiełko! 𝟏,𝟓 𝐌𝐈𝐋𝐈𝐀𝐑𝐃𝐀 na odcinek Tymbark-Limanowa! To się dzieje! Kolejny etap budowy strategicznej trasy kolejowej Podłęże – Piekiełko właśnie wchodzi w fazę realizacji. Przetarg na odcinek Tymbark – Limanowa o wartości 𝟏,𝟓 𝐌𝐈𝐋𝐈𝐀𝐑𝐃𝐀 został ogłoszony! – informuje w mediach społecznościowych poseł na Sejm RP Patryk Wicher. – Nie ma miejsca na półśrodki – pilnujemy tej inwestycji na każdym etapie. To projekt, który zmieni nasz region na pokolenia, zapewniając szybszy transport, nowe możliwości gospodarcze i komfort podróży na poziomie XXI wieku. Szczególne podziękowania kieruję do Ministra Andrzej Adamczyk – bez jego determinacji i wsparcia ta inwestycja nigdy by nie ujrzała światła dziennego. Działamy dalej! 𝑁𝑖𝑒 𝑧𝑎𝑡𝑟𝑧𝑦𝑚𝑢𝑗𝑒𝑚𝑦 𝑠𝑖𝑒̨ 𝑛𝑎𝑤𝑒𝑡 𝑛𝑎 𝑐ℎ𝑤𝑖𝑙𝑒̨!
W Limanowej, od strony Łososiny Górnej zostanie zbudowana estakada kolejowa o długości ponad 2 km. Pozwoli ona pociągom z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę rzeki Kamienna. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km.
Według szacunków PKP PLK dzięki inwestycji najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłęże – Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut.
Przedstawiciel PLK przypomniał, iż jest to trzeci przetarg uruchomiony w ostatnich tygodniach dla inwestycji Podłęże – Piekiełko, a kolejne są w przygotowaniu.
„W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach +Podłęża – Piekiełka+. Liczę na to, iż wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za pięć lat” – zapowiedział Mochocki.
Modernizacja linii kolejowej Tymbark – Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września realizowane są prace przy stacji Limanowa.
Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji Podłęże – Piekiełko. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże – Gdów.
Cały projekt Podłęże – Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowany będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.
Przedsięwzięcie składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Inwestycja ma przyspieszyć i usprawnić ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Zgodnie z założeniami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Źródło: PAP