Polski akt o dostępności, wprowadzający unijne regulacje dotyczące produktów i usług, wymusi znaczące zmiany w funkcjonowaniu terminali płatniczych. Od czerwca 2025 roku urządzenia będą musiały spełniać nowe standardy dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Nowe terminale zostaną wyposażone w szereg innowacyjnych rozwiązań, w tym specjalne nakładki dla osób niedowidzących umożliwiające wpisanie PIN-u na ekranie dotykowym oraz wejścia słuchawkowe i funkcje dźwiękowe dla osób niedosłyszących. Firma Ingenico już zaprezentowała pierwsze urządzenie spełniające nowe wymogi.
Aplikacje płatnicze w terminalach będą obsługiwać dodatkowe funkcjonalności, takie jak możliwość wprowadzania kodu PIN poprzez ruchy palcem po ekranie, połączone z komendami dźwiękowymi. Ma to zapewnić bezproblemową realizację transakcji przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami.
Zmiany mają na celu zapewnienie pełnej dostępności usług płatniczych dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich ograniczeń fizycznych czy sensorycznych. Pierwsze terminale spełniające nowe wymogi powinny pojawić się na rynku wraz z wejściem w życie przepisów w połowie 2025 roku.