Tej nocy na tory wyjedzie specjalny tramwaj. Niektórzy mieszkańcy nazywają go „tramwajem widmo”, ponieważ nie wozi pasażerów. Jego zadanie jest zupełnie inne.
Tramwaj ten nie przewozi pasażerów – jego rolą jest profilaktyczne pokrycie przewodów trakcyjnych specjalnym środkiem chroniącym przed marznącym deszczem i śniegiem. Najpierw zabezpieczy sieć w rejonie zajezdni, aby umożliwić poranne wyjazdy tramwajów. W przypadku opadów marznącego deszczu priorytetem jest zabezpieczenie sieci trakcyjnej w centrum miasta oraz w największych krakowskich osiedlach, takich jak Kurdwanów, Ruczaj, Bronowice czy Nowa Huta.
– W związku z prognozowanymi opadami marznącego deszczu dzisiaj w nocy na tory wyjedzie specjalny tramwaj MPK w Krakowie, wyposażony w urządzenie, które służy do ochrony sieci trakcyjnej przed oblodzeniem – zapowiada miejski przewoźnik.
Aby walczyć ze skutkami oblodzeń, MPK już od kilku lat posiada pociąg tramwajowy wyposażony w specjalne urządzenie, które służy do ochrony sieci trakcyjnej przed oblodzeniem. Na jego pokładzie znajduje się dodatkowy pantograf z opryskiwaczem oraz pompy i zbiorniki. Cały proces zabezpieczania odbywa się przy prędkości około 20km/h. Oprócz działań profilaktycznych, tramwaj można wykorzystać również interwencyjnie, aby „usunąć” lód z sieci i przywrócić normalny stan eksploatacyjny przewodów jezdnych.
Urządzenie zastosowane przez MPK ma działanie profilaktyczne, które polega na zabezpieczeniu przewodów trakcyjnych specjalnym środkiem, który chroni je przed oblodzeniem, jak również ma możliwość działania interwencyjnego, gdy oblodzenie sieci już nastąpiło (umożliwia „usuwanie” warstwy lodu, który już pojawił się na przewodach jezdnych sieci).