"To absurd!". Zamiast wygodnych wagonów InterCity na Zamojszczyznę wrócą szynobusy sprzed kilkudziesięciu lat

4 godzin temu
Dotarliśmy do planów, z których wynika, iż jeszcze przed rozpoczęciem wakacji podróżujących koleją pasażerów z naszego regionu czeka drastyczne pogorszenie komfortu podróży pociągiem IC z Hrubieszowa do Krakowa. Lokalni aktywiści, specjalizujący się w stałej obserwacji ruchu kolejowego, nie tylko w naszym regionie, alarmują, iż od 28 maja PKP Intercity planuje wycofać wagonowy skład standardu Intercity z popularnego pociągu IC Hetman relacji Hrubieszów – Kraków.„Decyzja ta budzi tym większe zdziwienie, iż zaledwie w październiku 2024 roku wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapewniał o utrzymaniu tego połączenia w standardzie Intercity. Tymczasem okazuje się, iż zamiast nowoczesnych wagonów pasażerowie mają być skazani na podróż używanymi szynobusami sprowadzonymi z Holandii, co oznacza nie tylko znaczące obniżenie komfortu podróży, ale także redukcję o jedną trzecią dostępnych miejsc do podróżowania” – alarmują na Facebooku wolontariusze ze społeczności „Pociągiem do Hrubieszowa”.Intercity stawia na „Czerwoną strzałę”, a co na to podróżni?Maszyny SD85 kilka lat temu opuściły tabor holenderskiego przewoźnika. Zostały wycofane z eksploatacji, ponieważ zdecydowana większość linii kolejowych w Niderlandach została zelektryfikowana. Wycofanym taborem zainteresowała się polska spółka SKPL Cargo, która nabyła w Holandii spalinowe zespoły trakcyjne wyprodukowane pod koniec lat 90. XX wieku. Poza naprawami konieczne było dostosowanie pojazdów do polskich standardów. SKPL Cargo dzierżawi tabor spalinowy dla PKP Intercity na Podkarpaciu, przez które „Hetman” jeździ w kierunku Małopolski i Krakowa.PRZECZYTAJ TEŻ: Nowa trasa InterCity „Hetman”. Na podróżnych jadących do Wrocławia czekają przykre niespodziankiNa początku kwietnia tego roku Portal Kolejowy opublikował informację pt. „PKP Intercity stawia na SD85. „Czerwoną strzałą” w Bieszczady i Sudety”. Na wstępie tej informacji czytamy: „Wszystkie planowane połączenia PKP Intercity z Krakowa na wschód i na zachód są już obsługiwane przez pojazdy SD85. Składy zastąpiły starsze jednostki SN84, pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku”.– To wyjątkowo absurdalna sytuacja... Zwłaszcza w obliczu zbliżających się wakacji, gdy zainteresowanie dalekobieżnymi podróżami osiąga szczyt – komentuje jeden z zaniepokojonych mieszkańców powiatu hrubieszowskiego. – Pociąg wyruszający rano w kierunku Krakowa jest najważniejszy dla wielu podróżnych planujących dalsze wyjazdy. Wygląda na to, iż przewoźnikowi od dawna chodziło o zabranie taboru gwarantującego wygodną podróż z Hrubieszowa do Krakowa, po tym jak trasę IC Hetman skrócono o odcinek Kraków-Wrocław, i zastąpienie go zmodernizowanymi szynobusami. Takimi pociągami można jeździć z Hrubieszowa do Zamościa czy Lublina, a nie przez ćwierć Polski – do Krakowa – uważa mieszkaniec powiatu hrubieszowskiego.Standard podróży oddali się od komfortuWolontariusze z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa” przypominają, iż mieszkańcy Zamojszczyzny niedawno stracili bezpośrednie pasażerskie połączenie kolejowe Hrubieszowa z Wrocławiem.A teraz obawiają się pogorszenia standardu podróży na południe Polski – do Krakowa.„Kolejnym niepokojącym sygnałem jest planowane na 15 czerwca uruchomienie drugiego połączenia na trasie Kraków – Hrubieszów przez Mielec. Niepokojącym ponieważ, nie będzie to pociąg kategorii Intercity. Według aktualnych informacji, do jego obsługi mają zostać skierowane kilkudziesięcioletnie pociągi spalinowe, których PKP Intercity zamierzało się pozbyć jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. To właśnie te składy „bisowały” niedawno pociąg Intercity na odcinku Kraków – Zamość Wschód podczas Świąt Wielkanocnych. Było to konieczne ze względu na ogromne zainteresowanie podróżnych na trasie Dębica – Hrubieszów – czytamy we wpisie na profilu społeczności „Pociągiem do Hrubieszowa” na Facebooku.PRZECZYTAJ: Intercity podniesie cenę biletów, żeby nie być konkurencją. Apelują o to samorządy– Czy na trasie obsługującej tak wielu pasażerów nie powinno się wykorzystywać nowoczesnych składów wagonowych? – retorycznie pytają mieszkańcy Zamojszczyzny.W kontekście szykowanych zmian, aktywiści ze społeczności „Pociągiem do Hrubieszowa” zwracają uwagę na otrzymane z Ministerstwa Infrastruktury odpowiedzi w sprawie odwołań pociągów na początku marca, a także dotyczące planów na rozkład jazdy pociągów na przełomie 2025/2026.– Zapowiedzi dalszych analiz nie przekładają się na realną poprawę sytuacji pasażerów z Zamojszczyzny, którzy już teraz odczuwają negatywne skutki podejmowanych decyzji. Czas na działanie, a nie na puste słowa! – apelują wolontariusze ze społeczności fejsbukowej „Pociągiem do Hrubieszowa”.- No i jakby nie patrzeć, zastosowanie tych ex-holenderskich SD85 zamyka całkowicie temat powrotu pociągu relacji z Hrubieszowa do Wrocławia - zaznacza Bartosz Sojda ze społeczności "Pociągiem do Hrubieszowa" na Facebooku.
Idź do oryginalnego materiału