To był remont błyskawiczny! Jak ułożono tramwajowe puzzle na warszawskim pl. Zawiszy?

strefamiast.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Tramwaje przy pl Zawiszy


Remont torowiska na pl. Zawiszy dobiegł końca. Ułożono ogromne płyty prefabrykowane i tramwaje kursują już we wszystkich kierunkach. Kierowcy też jeżdżą po równej nawierzchni bez ograniczeń.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii utrudnienia na pl. Zawiszy trwały zaledwie 5 tygodni zamiast standardowych 3 miesięcy. Prace prowadzone w tak newralgicznym miejscu szczegółowo rozplanowano, by remont trwał jak najkrócej.

Termin wybrano nieprzypadkowo. Budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego w al. Krakowskiej i znaczne jego ograniczenie na ul. Grójeckiej. Zdarza się to raz na kilkadziesiąt lat. Postanowiono wykorzystać ten fakt i równocześnie zaplanowano jak najwięcej remontów i napraw w innych miejscach.

Aby maksymalnie skrócić czas utrudnień, na pl. Zawiszy zastosowano wielkogabarytowe betonowe płyty prefabrykowane wykonane w technologii ConTrack. Każda z nich była indywidualnie projektowana pod wymiar torów, łuków i rozjazdów. Wykonała je firma KZN Rail z Krakowa. Ogromne prefabrykaty przyjechały do Warszawy koleją. Wyremontowano w sumie ok. 737 m toru pojedynczego oraz trzy przystanki w Al. Jerozolimskich po wschodniej stronie skrzyżowania. Ułożono 121 ogromnych bloków o łącznej powierzchni 1600 mkw.

11 sierpnia tramwaje wróciły na ul. Towarową. Kursują od Kercelaka do pl. Zawiszy, gdzie dostępne są wszystkie trzy wloty tramwajowe. Na swoje trasy wróciły tramwaje linii: 22 z Wiatracznej na Piaski, 24 z Gocławka na Nowe Bemowo, uzupełniającej 78 z pl. Narutowicza na Os. Górczewska. Została zlikwidowana linia uzupełniająca 72. Ruch kołowy po pl. Zawiszy też odbywa się bez ograniczeń.

Pracowity rok

W tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały największą od lat liczbę 34 remontów. Prace obejmą w sumie blisko 10 km toru pojedynczego. Większość z nich odbędzie się w okresie wakacyjnym, gdy z tramwajów korzysta mniej pasażerów. Zwiększona intensywność remontów jest związana w uruchomieniem Warszawskiego Programu Torowego. To rozpisany na wiele lat plan modernizacji sieci tramwajowej w stolicy.

Idź do oryginalnego materiału