360 kg wodoru dziennie – tyle dostarczy Komunikacji Miejskiej Płock spółka Orlen. – Ilość ta wystarczy do pełnej obsługi 18 autobusów – wyjaśnia Tomasz Grudzień, rzecznik prasowy miejskiej spółki. Podpisana właśnie umowa jest ważnym elementem w stronę nowoczesnego i bardziej ekologicznego transportu publicznego w Płocku.
Orlen zapewni paliwo wodorowe do autobusów, które wyjadą na ulice Płocka. Stacja już się buduje
Komunikacja Miejska Płock oraz Orlen S.A. podpisały właśnie umowę na dostawy wodoru, który zasili przyszłą flotę autobusów wodorowych w Płocku. Umowę zawarto na 5 lat. Zgodnie z zapisami Orlen S.A. miejskiej spółce dostarczać będzie 360 kg wodoru dziennie. – Jest to ilość wystarczająca do pełnej obsługi 18 autobusów, z możliwością rozszerzenia wolumenu do 27 pojazdów – wyjaśnia Tomasz Grudzień.
W okresie obowiązywania kontraktu komunikacja miejska odbierze 400 tys. kg wodoru z możliwością zwiększenia zakresu do 550 tys. kg. – Wartość podstawowej umowy wynosi 24,1 mln zł – zaznacza Grudzień.
Dostawy wodoru ruszą wówczas, gdy na ulice Płocka wyjadą pierwsze autobusy wodorowe. Ma to nastąpić w połowie przyszłego roku. – Stacja przy ul. Łukasiewicza będzie na to gotowa już od początku roku i zapewni całodobowe tankowanie zarówno dla autobusów KM Płock, jak i pojazdów indywidualnych. Infrastruktura wodorowa została wkomponowana w istniejącą stację Orlen S.A., poszerzając zakres oferowanych paliw alternatywnych w Płocku – tłumaczy rzecznik prasowy KM Płock.
Wiemy, gdzie i kiedy może powstać pierwsza w Płocku stacja tankowania wodoru
Rozbudowa stacji o infrastrukturę wodorową to kolejny krok we wspólnym procesie przygotowywania zeroemisyjnego transportu publicznego w Płocku. – Po stronie KM Płock prace te obejmują m.in. szeroki program testów autobusów wodorowych, który prowadzony jest od końca 2023 roku. W tym czasie na płockich ulicach pojawiło się kilka modeli pojazdów – zarówno standardowych 12-metrowych, jak i przegubowego, 18-metrowego autobusu wodorowego – wyjaśnia Tomasz Grudzień.
Autobusy testowano na różnych liniach miejskich i podmiejskich, tak aby sprawdzić ich możliwości zarówno na długich trasach, jak i bardziej wymagających odcinkach. Dzięki temu możliwe było rzetelne ocenienie ich zasięgu, komfortu jazdy, zachowania w ruchu miejskim oraz organizacji pracy przy szybkim tankowaniu. Warto podkreślić, iż podczas testów ze wszystkich autobusów mieszkańcy korzystali bezpłatnie.
Postępowanie na przeszło 70 mln zł. Jedyna oferta przyjęta. Ile czasu poczekamy na nowe autobusy wodorowe?
– Przeprowadzone testy spotkały się z dużym zainteresowaniem mieszkańców i potwierdziły, iż pojazdy wodorowe mogą skutecznie zasilać regularne kursy w Płocku – tłumaczy rzecznik prasowy KM Płock. Dodaje, iż zebrane przez miejską spółkę przewozową doświadczenia stanowią najważniejszy element przygotowań do wdrożenia zeroemisyjnego taboru, który będzie korzystał z nowej stacji wodorowej Orlenu.
Fot. UMP.

1 godzina temu








