IVECO S-Way LNG, zasilany wyłącznie bioLNG, pokonał trasę o długości ponad 5 000 kilometrów. Ten przejazd po raz kolejny potwierdził, iż biometan jest kluczowym elementem transformacji sektora transportowego w kierunku rozwiązań niskoemisyjnych w skali europejskiej.
IVECO S-Way wyruszył z Turynu, 6 czerwca zatrzymał się m.in. w Aprilii na stacji Vulcangas, a następnie ruszył na północ, pokonując trasę zaplanowaną z uwzględnieniem punktów tankowania połączonych z wydarzeniami lokalnymi. Spotkania z udziałem dostawców gazu, klientów i dealerów stworzyły przestrzeń do wymiany wiedzy i wzmocnienia współpracy w ramach łańcucha wartości biometanu.
Pierwszym kluczowym punktem był przystanek w Wipptal Biogas (Sterzing), u jednego z wiodących producentów biometanu w Europie, gdzie wytwarza się paliwo z lokalnych odpadów organicznych, takich jak resztki rolnicze. Wipptal Biogas doskonale obrazuje funkcjonowanie regionalnej gospodarki cyrkularnej – przekształcając odpady w czystą energię odnawialną, redukując emisję gazów cieplarnianych choćby o 121%. Instalacja wspiera lokalne rolnictwo i chroni środowisko alpejskie, zamykając obieg zasobów i minimalizując wpływ działalności człowieka na otoczenie.
W dalszej części trasy pojazd zatrzymał się na stacjach ENILIVE w Eching oraz Shell w Mittenwalde (w pobliżu Berlina), a także w obiekcie Vigo w Leverkusen. Każdy z tych przystanków stanowił okazję do zaprezentowania praktycznego potencjału biometanu w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych.
We Francji trasa objęła m.in. stację LNG Primagaz w Lille-Fretin oraz Eppeville (Somma), gdzie znajduje się zakład fermentacji beztlenowej należący do ENGIE – zakład ten zasila sieć gazową, wspierając rozwój mobilności opartej na bioCNG. Trasa objęła również stację E. Leclerc w Bosgouet – pierwszą stację tej sieci, która oferuje HVO do pojazdów ciężarowych.
Przedostatnim przystankiem była stacja Drivesystem w Heverlee (Belgia), a finał trasy miał miejsce w Brukseli, gdzie zorganizowano wydarzenie zamykające Tour d’Europe z udziałem przedstawicieli branży oraz instytucji unijnych. Głównym przesłaniem spotkania było podkreślenie potrzeby wdrożenia podejścia opartego na neutralności technologicznej jako kluczowego elementu skutecznej dekarbonizacji transportu. Spotkanie pokazało, iż szeroko zakrojona kooperacja – od producentów paliw po producentów pojazdów – jest niezbędna, by wdrażać gotowe do skalowania i natychmiastowe rozwiązania na rzecz klimatu.
Na całej trasie, liczącej ponad 5 000 km, pojazd był zasilany wyłącznie biometanem w postaci bioLNG. Redukcje emisji GHG były certyfikowane przy użyciu cyfrowego narzędzia Bosch „Digital Fuel Twin” (DFT), które w czasie rzeczywistym monitorowało użycie paliw odnawialnych i wynikającą z tego redukcję emisji CO₂. Rozwiązanie to zapewniło pełną przejrzystość i dostęp do danych, potwierdzając rzeczywiste korzyści środowiskowe z zastosowania biometanu w transporcie ciężkim.
– Neutralność technologiczna to fundament umożliwiający innowacje i przyspieszenie transformacji w kierunku zrównoważonej mobilności. Oznacza to rezygnację z faworyzowania jednej technologii na rzecz oceny rozwiązań pod kątem ich faktycznej skuteczności i wpływu środowiskowego. By to podejście zadziałało, potrzebne są spójne i jasne regulacje UE, które stworzą równą przestrzeń dla inwestycji w różnorodne technologie niskoemisyjne, w tym biodiesel i biometan. Tour d’Europe jednoznacznie potwierdził efektywność i dojrzałość biopaliw w transporcie ciężarowym. Różnorodność ścieżek dekarbonizacji to klucz do sukcesu – skomentował Simone Curti, Head of EMEA Commercial Operations, IVECO.
Biometan to technologia gotowa do użycia, szczególnie w transporcie długodystansowym, gdzie najważniejsze znaczenie mają zasięg i czas tankowania. Co istotne, silniki pojazdów gazowych IVECO w pełnej gamie – od lekkich dostawczych po ciężarowe – są fabrycznie przystosowane do zasilania biometanem.
