Wykonawca nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic podsumował dotychczasowe prace w 2024 roku. Było sporo wyzwań.
Ekipy cały czas pracują przy budowie nowej inwestycji na północy Krakowa. Okolica zmienia się tutaj praktycznie z dnia na dzień. Co już zostało zrobione?
W ostatnich miesiącach uwaga była szczególnie skupiona na pracach prowadzonych na stacji „Rondo Polsadu”, gdzie w grudniu zakończono betonowanie płyty dennej na poziomie drugim. Jest to punkt, na którym odbywać się będzie przyszły ruch tramwajowy, 13 metrów poniżej gruntu.
W 2024 roku otwarto do ruchu technicznego pętlę w Mistrzejowicach, co pozwala na obsługę tramwajów na odcinku do przystanku „Miśnieńska”. Tramwaje w tej chwili dojeżdżają do tego przystanku, a następnie zawracają na pętli w ramach przejazdu technicznego.
Kluczowym wyzwaniem okazało się przystosowanie terenu pod przyszłą trasę tramwajową oraz zapewnienie odpowiedniej jakości prac budowlanych przy tak gęstej zabudowie miejskiej. Zrealizowano m.in. przebudowę systemu ciepłowniczego.
Nowoczesny układ rur pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz pasami zieleni pozwala na łatwy dostęp do instalacji podczas konserwacji, co znacznie zmniejsza zakłócenia w ruchu drogowym.
Potok Sudół Dominikański
Projekt związany z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic obejmował również likwidację istniejącego fragmentu potoku Sudół Dominikański. Budowa nowego podziemnego koryta stanowiła jedno z największych wyzwań inżynieryjnych, z jakimi przyszło się zmierzyć podczas realizacji inwestycji.
Prace w obrębie miasta wymagały szczegółowego planowania, by zminimalizować zakłócenia w codziennym życiu mieszkańców oraz zapewnić sprawną organizację na placu budowy. Całkowita długość przebudowywanego kanału wynosi 388,65 m, a wraz z komorami ok. 400 m.
Odnaleziono relikty koszar
Rok 2024 nie był jednak wolny od trudności, które wymagały szybkiej reakcji. Jednym z takich wyzwań było odnalezienie w maju tego samego roku reliktów koszar hetmańskich, będących częścią dawnego zespołu wojskowego Infanterie Barackenlager 100 p.p. – Koszarów Hetmana Wielkiego Litewskiego Jana Karola Chodkiewicza, żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku. Odkrycie to wiązało się z koniecznością prowadzenia nadzoru archeologicznego oraz wykonania prac odkrywkowych.
Niewybuchy
Podczas robót na pętli tramwajowej na Mistrzejowicach odkryto ponad 100 niewybuchów. Nad pracami czuwali saperzy, którzy dokładnie sprawdzali każdą warstwę gruntu podczas wykopów. Choć wpływało to negatywnie na tempo prowadzonych prac, bezpieczeństwo mieszkańców i pracowników było priorytetem.
Ostatecznie, mimo opóźnień, proces przebiegł zgodnie z wymaganiami, co miało najważniejsze znaczenie dla bezpiecznego zakończenia inwestycji.
Zobacz także:
Koniec z wypadkami? Ustawiono ogrodzenie [ZDJĘCIA]
Weszły w życie nowe zasady segregacji odpadów