Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk odebrał od Wojewody Dolnośląskiej Anny Żabskiej Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej dla budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce. Oznacza to, iż w ciągu najbliższych kilku tygodni wykonawca rozpocznie prace przy realizacji tego zadania.
– ZRiD to dokument, który daje zielone światło inwestycji i realną szansę na poprawę życia mieszkańców. Zespół Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego dołożył wszelkich starań, aby proces administracyjny przebiegł sprawnie i szybko. Cieszę się, iż możemy wspólnie z prezydentem Jackiem Sutrykiem działać dla dobra wrocławian i życzę powodzenia w realizacji tej inwestycji – mówi Anna Żabska, wojewoda dolnośląska.
Pozwolenie administracyjne oznacza, iż wykonawca może rozpoczynać prace przygotowawcze do tego zadania, a następnie ruszyć z wykopami i budową.
2 kilometry nowego torowiska na Swojczyce
We Wrocławiu w ostatnich latach wybudowane zostały już TAT-y na Popowice i Nowy Dwór. Powstała trasa autobusowa na południu – na Jagodnie, która będzie rozszerzana o tramwaj.
– Teraz kolej na wschód. Pierwszy krok już zrobiliśmy budując nowe mosty Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym. Przed nami inwestycja, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry na Swojczyce, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą – Pro-Tra Building – już jest.
– To wrocławska firma z doświadczeniem. Mamy zapewnione też finansowanie tej inwestycji, zarówno z naszego budżetu, jak i ze środków Unii Europejskiej z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To inwestycja za blisko 140 milionów złotych. Teraz wykonawca przygotuje organizację ruchu zastępczego na czas budowy, zrobi inwentaryzację terenu, przygotuje zaplecze i ruszamy! Chcemy, aby jesienią 2027 roku pojechał na Swojczyce tramwaj i tak jest skonstruowana umowa. Wykonawca ma 24 miesiące na realizację prac – informuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
To będzie duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej. Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
– Powstanie w sumie kilkanaście przystanków. Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania. Tramwaj i autobus będą poruszały się głównie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym. Podczas tej inwestycji zastosujemy rozwiązania ekologiczne pozwalające na wprowadzenie elementów zielonych w infrastrukturę przystankową oraz będziemy retencjonować wody gruntowe – wyjaśnia Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.




Zielone dachy wiat, retencja i około 380 drzew
Pętla na Swojczycach będzie zielona. Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. W środku pętli tramwajowej teren będzie m.in. zagospodarowany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący w formie meandrującego rowu. Zieleń i retencja w różnym zakresie wprowadzona zostanie także na przystanki komunikacji miejskiej. Ciekawym zastosowaniem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Powstaną muldy chłonne. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole, a także dziesiątki tysięcy krzewów. Niektóre drzewa, które mogłyby zagrozić sieciom podziemnym zostaną posadzone w specjalnych modułach antykompresyjnych wraz z systemem napowietrzająco-nawadniającym.
– W ramach inwestycji przebudowywany będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Inwestycja obejmie ingerencję w 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, ok. 6 km nowych chodników – wylicza Andrzej Biegus, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Wybudowany zostanie park and ride wraz z jezdnią manewrową. Parking pomieści 166 aut w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych. Nawierzchnia parkingu zaprojektowana jest jako przepuszczalna. W ramach inwestycji powstaną także parkingi rowerowe.
Zadanie obejmie także bardzo duży zakres przebudowy, rozbudowy i budowy infrastruktury podziemnej, a także nadziemnej.
Przewidziano budowę prawie 380 latarni oświetleniowych, budowę kliku kilometrów sieci wodociągowej wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze. Zaplanowana jest również przebudowa i budowa kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia. Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowa sieci gazowej, telekomunikacyjnej.
– Chcemy, aby wykonawca w ciągu najbliższych kilku tygodni rozpoczął prace. Spotkamy się niebawem z radą osiedla, aby opowiedzieć o planowanych zmianach w organizacji ruchu na Swojczycach i oczywiście przeprowadzimy akcję informacyjną wśród mieszkańców, aby poznali objazdy. Należy zdawać sobie zdawać sprawę z tego, iż będziemy przebudowywać cały układ drogowy i sieci podziemne, a więc czekają nas utrudnienia w ruchu. Zaplanowaliśmy, iż prace chcemy rozpocząć od terenu Swojczyc, a w drugim etapie działać na obszarze pętli na Sępolnie. Chcemy tak długo, jak to będzie możliwe, utrzymać ruch tramwajów na to osiedle. Potem i tu wejdziemy z pracami, bo pętla na Sępolnie będzie całkowicie przebudowana – kończy Andrzej Biegus.
Wizualizacje: mat. prasowe