Tramwaj na Szwederowo coraz bliżej. Zobacz nową wizualizację [ZDJĘCIA, WIDEO]

3 miesięcy temu

Urząd Miasta Bydgoszczy poinformował o uzyskaniu decyzji środowiskowej dla linii tramwajowej na Szwederowie. Zaprezentowano także wizualizację planowanej trasy.

Będzie to największa inwestycja ostatnich lat w tej części miasta. Ulica Solskiego od ronda Kujawskiego zostanie dostosowana do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku. Przy ul. Bielickiej powstanie pętla autobusowo-tramwajowa. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego, co wymusi zamknięcie niektórych relacji.

Powstanie też dodatkowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym między rondem Kujawskim a ul. Lenartowicza na wysokości marketu Kaufland, a także przejście wraz przejazdem rowerowym na wysokości ulicy Konopnej.

Będzie zielono

Na trasie powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach, a w pobliżu powstaną parki kieszeniowe: przy Konopnej, Bielickiej oraz Kossaka. – Zaplanowaliśmy naprawdę dużo zieleni – podkreśla wiceprezydent Mirosław Kozłowicz.

Zielone torowisko będzie dla Bydgoszczy nowością. – Będziemy testowali to rozwiązanie. jeżeli się przyjmie, to będziemy chcieli je zastosować na całym układzie, może choćby do ronda Grunwaldzkiego – mówi dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek.

Z planów miasta cieszy się Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy. – W ostatnich latach zrealizowano dużo inwestycji tramwajowych, co jest bardzo dobrą informacją. Inwestycja na Szwederowie jest bardzo potrzebna, bo daje możliwość skomunikowania kolejnego dużego osiedla, a po drugim etapie mieszkańcy będą mieli wiele możliwości dojazdu z Górnego Tarasu i zyskamy kolejną możliwość trasowania tramwajów w sytuacji awaryjnej – mówił wiceprezes Tymon Myga, deklarując, iż stowarzyszenie weźmie aktywny udział w przygotowywaniu nowej siatki połączeń tramwajowych.

Następnie aż do ronda Grunwaldzkiego

Tramwaj na razie będzie jeździł tylko do ulicy Bielickiej, ale torowisko zostanie pociągnięte aż do ulicy Skorupki. Tam zakończy się na ślepo, a ulica Solskiego wróci do przekroju jednojezdniowego. – To rozwiązanie z myślą o realizacji drugiego etapu inwestycji w kolejnych latach tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom – wyjaśniają drogowcy.

Władze miasta podkreślają, iż linia na Szwederowo to jedna z kilku inwestycji, które udowadniają, iż Bydgoszcz stawia na tramwaje. w tej chwili w realizacji są także: całkowita wymiana taboru, budowa przystanków wiedeńskich, modernizacja zajezdni tramwajowej oraz przebudowa torowiska na Toruńskiej. realizowane są przygotowania do rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim i modernizacji ronda Jagiellonów, a gotowe są koncepcje dla linii wzdłuż Wyszyńskiego i połączenia Rycerskiej z Gdańską.

Prace projektowe dla tramwaju na Szwederowo realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Złożony został już wniosek o Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Miasto powinno otrzymać ZRID jeszcze w tym roku. W najbliższych miesiącach zostaną także rozpoczęte przygotowania do ogłoszenia przetargu na realizację. – To w tej chwili flagowa inwestycja miasta – mówi wiceprezydent Kozłowicz.

Co ze starymi torowiskami?

Nowe inwestycje tramwajowe muszą cieszyć, ale pozostaje pytanie, co z istniejącymi już torowiskami. Najczęściej zgłaszane są problemy ze stanem torów na Jagiellońskiej. – Miasto ma umowę z MZK na doraźne serwisowanie, które odbywa się w godzinach nocnych. jeżeli chodzi o torowisko na Toruńskiej, to przebudowa jest już zlecona. Wszędzie, gdzie będą wymagane takie prace, będą one realizowane. Cierpliwie robimy kolejne kroki, aby doprowadzić torowiska do jak najlepszego stanu – mówi Kozłowicz.

Idź do oryginalnego materiału