„Tramwaj zwany pożądaniem” i inne wcielenia torontońskich klasyków

bejsment.com 4 godzin temu

Z torontońskich ulic zniknęły dekady temu, ale nie wszystkie z nich trafiły na złom. Część kultowych tramwajów PCC, zwanych „Red Rocket”, zyskała drugie życie — jako restauracje, bary i kawiarnie, od Toronto po Nowy Jork.

W latach 60. i 70. XX wieku system komunikacji miejskiej w Toronto przeszedł rewolucję. Rozbudowa linii metra Yonge, University oraz Bloor-Danforth doprowadziła do likwidacji części tras naziemnych i pozostawiła TTC z nadwyżką około 200 tramwajów typu PCC, znanych jako „Red Rocket”.

Choć wiele z tych klasycznych pojazdów sprzedano za granicę — m.in. 140 sztuk trafiło do Aleksandrii w Egipcie, a dziewięć do Tampico w Meksyku — część z nich zyskała nowe, zaskakujące życie.

Plakat reklamujący restaurację La Pentola w 1978 roku.

Jedna z najbardziej niezwykłych metamorfoz miała miejsce w Toronto w nieistniejącej już restauracji La Pentola, mieszczącej się przy 1671 Eglinton Ave. E, niedaleko Bermondsey Road. W latach 60. właściciele lokalu zakupili wycofany z ruchu tramwaj i przekształcili go w oryginalną przestrzeń gastronomiczną.

Na pokładzie „Tramwaju zwanego pożądaniem” goście mogli delektować się daniami kuchni kanadyjskiej i włoskiej, siedząc za aksamitnymi zasłonami, które zapewniały intymność. Kabina motorniczego została zamieniona w bar koktajlowy, a wnętrze pojazdu – w przytulną, romantyczną jadalnię. Promocyjne plakaty podkreślały nowatorski charakter lokalu, który przez lata cieszył się popularnością mieszkańców i turystów.

Plakat promocyjny z 1978 roku.

Ale La Pentola to nie jedyny przypadek kreatywnego wykorzystania dawnych tramwajów TTC. W miejscowości Springville w stanie Nowy Jork tramwaj o numerze 4434 przemieniono w kawiarnię o wdzięcznej nazwie „A Streetcar Named Dessert”. Kawiarnia serwowała espresso i desery z drewnianego tarasu dobudowanego do pojazdu, aż do swojego zamknięcia w 2011 roku.

Jeszcze inny tramwaj — o numerze 4341, zbudowany w latach 40. — przez lata stał przy kultowej przydrożnej restauracji Super Burger na rogu Highway 10 i Highway 89, nieopodal Shelburne w Ontario. Właściciel lokalu, James Nicolaou, kupił pojazd na aukcji TTC w 1990 roku za zaledwie 1000 dolarów. Klienci tłumnie przybywali, by zjeść posiłek w zabytkowym wagonie. Niestety, w 2015 roku tramwaj został usunięty i zezłomowany, aby ustąpić miejsca nowemu, nowoczesnemu budynkowi.

Wnętrze restauracji Super Burger.

Choć wiele z „czerwonych rakiet” zakończyło swój żywot na złomowiskach lub daleko od torontońskich ulic, kilka z nich zapisało się na nowo w historii miasta – tym razem nie jako środek transportu, ale jako oryginalna przestrzeń do spotkań, wspomnień i smaków.

Na podst. blogTO

Idź do oryginalnego materiału