Tramwaje znów kursują na Rakowieckiej. To powrót po niemal 60 latach

1 godzina temu

Tramwaje z powrotem na ulicy Rakowieckiej w Warszawie – to powrót po prawie sześciu dekadach. Torowisko łączy ulicę Puławską i aleję Niepodległości. Obsługuje ją linia nr 19 jadąca ze Stegien na Bielany. W godzinach szczytu tramwaj na Rakowieckiej odjeżdża co osiem minut.

Jak informuje prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski, na Rakowieckiej powstały nowe węzły i przystanki.

Dwa węzły, czyli węzeł z ulicą Puławską oraz węzeł z Aleją Niepodległości. Jeden peron przystankowy nieistniejący do tej pory, czyli na wysokości ulicy Wiśniowej. Przystanek ten nazywać się będzie Mokotów-Ratusz. Do tego gruntowna przebudowa i modernizacja zespołów przystankowych zarówno przy Szkole Głównej Handlowej, jak i przy ulicy Puławskiej – wyjaśnia prezes.

Jak dodaje Bartelski, do wykonania zostały jeszcze roboty, na których przebieg wpływ ma pogoda.

Mamy teraz zimę, jest wilgotno, więc pewne roboty budowlane byłyby utracone, nieskuteczne. Głównie chodzi tutaj o górną warstwę, tzw. ścieralną, dróg jezdnych – mówi Bartelski.

Koniec utrudnień dla kierowców

To oznacza koniec uciążliwych zmian w okolicznym układzie drogowym.

Kończą się uciążliwe utrudnienia, czyli zamknięcie wschodniej nitki alei Niepodległości wraz z oddaniem tramwaju ruch zostanie przywrócony w czasowym układzie dwujezdniowym – dodaje prezes.

Jakie jeszcze zmiany na Rakowieckiej?

Składy linii 19 – w związku ze zmianami – z ulicy Goworka skręcają w Puławską, a następnie w Rakowiecką. Tramwaje jadące w stronę Bemowa zatrzymują się na dwóch nowych przystankach – Rakowiecka 04 (na ulicy Rakowieckiej za skrzyżowaniem z Puławską) oraz Mokotów-Ratusz 02 (za skrzyżowaniem z Wiśniową). W przeciwną stronę, na Stegny, „dziewiętnastka” zatrzymuje się na przystanku Metro Pole Mokotowskie 05 (na ulicy Rakowieckiej za skrętem z Alei Niepodległości) i Mokotów-Ratusz 01 (przed skrzyżowaniem z Wiśniową). Jest to wygodne połączenie Wilanowa i Dolnego Mokotowa m.in. z instytucjami na ulicy Rakowieckiej, np. urzędem dzielnicy Mokotów ze stacją metra Pole Mokotowskie, Szkołą Główną Handlową, Biblioteką Narodową i alternatywny dojazd do Śródmieścia i Dworca Centralnego.

Tramwaj nr 19 na ulicy Rakowieckiej w podstawowym rozkładzie, obowiązującym poza feriami i świętami, jeździ w godzinach szczytu co 8 minut, czyli siedem tramwajów na godzinę, co daje ok. 1400 miejsc dla pasażerów. To niemal dwa razy więcej niż jadące tą trasą wcześniej autobusy. Ta trasa w pełni zafunkcjonuje po połączeniu z Ochotą przez pole Mokotowskie, a na tym etapie ZTM wprowadza jedną linię. Na swoich dotychczasowych trasach pozostają autobusy linii 119, 167 i 168, czyli kursują przez ulicę Stefana Batorego. To są ich stałe trasy, a dodatkowo przystanki na ulicy Batorego przy skrzyżowaniu z aleją Niepodległości zmieniają swoje nazwy na Metro Pole Mokotowskie.

Inwestycja kosztowała około 68 milionów złotych. W jej ramach powstał szlak blisko 2,5 kilometrów szyn.

Idź do oryginalnego materiału