Tramwaje z powrotem na ulicy Rakowieckiej w Warszawie – to powrót po prawie sześciu dekadach. Torowisko łączy ulicę Puławską i aleję Niepodległości. Obsługuje ją linia nr 19 jadąca ze Stegien na Bielany. W godzinach szczytu tramwaj na Rakowieckiej odjeżdża co osiem minut.
Jak informuje prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski, na Rakowieckiej powstały nowe węzły i przystanki.
– Dwa węzły, czyli węzeł z ulicą Puławską oraz węzeł z Aleją Niepodległości. Jeden peron przystankowy nieistniejący do tej pory, czyli na wysokości ulicy Wiśniowej. Przystanek ten nazywać się będzie Mokotów-Ratusz. Do tego gruntowna przebudowa i modernizacja zespołów przystankowych zarówno przy Szkole Głównej Handlowej, jak i przy ulicy Puławskiej – wyjaśnia prezes.
Jak dodaje Bartelski, do wykonania zostały jeszcze roboty, na których przebieg wpływ ma pogoda.
– Mamy teraz zimę, jest wilgotno, więc pewne roboty budowlane byłyby utracone, nieskuteczne. Głównie chodzi tutaj o górną warstwę, tzw. ścieralną, dróg jezdnych – mówi Bartelski.
Koniec utrudnień dla kierowców
To oznacza koniec uciążliwych zmian w okolicznym układzie drogowym.
– Kończą się uciążliwe utrudnienia, czyli zamknięcie wschodniej nitki alei Niepodległości wraz z oddaniem tramwaju ruch zostanie przywrócony w czasowym układzie dwujezdniowym – dodaje prezes.
Jakie jeszcze zmiany na Rakowieckiej?
Składy linii 19 – w związku ze zmianami – z ulicy Goworka skręcają w Puławską, a następnie w Rakowiecką. Tramwaje jadące w stronę Bemowa zatrzymują się na dwóch nowych przystankach – Rakowiecka 04 (na ulicy Rakowieckiej za skrzyżowaniem z Puławską) oraz Mokotów-Ratusz 02 (za skrzyżowaniem z Wiśniową). W przeciwną stronę, na Stegny, „dziewiętnastka” zatrzymuje się na przystanku Metro Pole Mokotowskie 05 (na ulicy Rakowieckiej za skrętem z Alei Niepodległości) i Mokotów-Ratusz 01 (przed skrzyżowaniem z Wiśniową). Jest to wygodne połączenie Wilanowa i Dolnego Mokotowa m.in. z instytucjami na ulicy Rakowieckiej, np. urzędem dzielnicy Mokotów ze stacją metra Pole Mokotowskie, Szkołą Główną Handlową, Biblioteką Narodową i alternatywny dojazd do Śródmieścia i Dworca Centralnego.
Tramwaj nr 19 na ulicy Rakowieckiej w podstawowym rozkładzie, obowiązującym poza feriami i świętami, jeździ w godzinach szczytu co 8 minut, czyli siedem tramwajów na godzinę, co daje ok. 1400 miejsc dla pasażerów. To niemal dwa razy więcej niż jadące tą trasą wcześniej autobusy. Ta trasa w pełni zafunkcjonuje po połączeniu z Ochotą przez pole Mokotowskie, a na tym etapie ZTM wprowadza jedną linię. Na swoich dotychczasowych trasach pozostają autobusy linii 119, 167 i 168, czyli kursują przez ulicę Stefana Batorego. To są ich stałe trasy, a dodatkowo przystanki na ulicy Batorego przy skrzyżowaniu z aleją Niepodległości zmieniają swoje nazwy na Metro Pole Mokotowskie.
Inwestycja kosztowała około 68 milionów złotych. W jej ramach powstał szlak blisko 2,5 kilometrów szyn.

1 godzina temu







