Tramwajem na parkitkę nie dojedziemy

1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. Łukasz Kolewiński


Miasto rezygnuje z budowy nowej linii tramwajowej na Parkitkę na rzecz zakupu ponad 40 ekologicznych autobusów i modernizacji istniejącej trasy do Kucelina.

Częstochowa modyfikuje swoje plany inwestycyjne w ramach programu „Lepsza Komunikacja”. Zamiast realizować kosztowną budowę nowej linii tramwajowej na Parkitkę, władze miasta zdecydowały się na zakup 43 nowoczesnych autobusów zeroemisyjnych oraz modernizację odcinka tramwajowego do Kucelina. Decyzję uzasadniają względy ekonomiczne, środowiskowe oraz logistyczne.

Zmiany wpisują się w strategię pozyskania dofinansowania z programu „FENIKS” w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wcześniejsze plany zakładały dwa wnioski: budowę nowej linii tramwajowej oraz modernizację istniejącej trasy. Po ponownej analizie miasto zdecydowało się na mniej obciążającą opcję — rozwój transportu autobusowego i zakup elektrycznych oraz wodorowych pojazdów.

Jak podkreśla prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, taka decyzja pozwoli uniknąć wycinki setek drzew, hałasu, korków i zamknięć ulic związanych z budową nowej linii tramwajowej. Nowe autobusy – mniejsze i bardziej elastyczne – mają skuteczniej obsłużyć rozrastającą się Parkitkę, również w jej mniej dostępnych rejonach.

Miasto planuje zakup 39 autobusów elektrycznych oraz 4 wodorowych. Inwestycja zostanie pokryta w 85% ze środków unijnych, co zatwierdziło Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Tabor MPK stanie się w większości zeroemisyjny, a jeszcze przed końcem roku do miasta trafi pierwsza partia dziesięciu „elektryków”.

Według analiz, rezygnacja z nowej linii tramwajowej przyniesie także korzyści finansowe. Budowa nowego odcinka tramwaju miała kosztować ponad 250 mln zł, a koszty niekwalifikowane wymagałyby znacznego wkładu własnego miasta. Zastępca prezydenta Łukasz Kot zaznacza, iż obecna sytuacja finansowa wymusza wybór projektów z wysokim poziomem dofinansowania zewnętrznego.

Dodatkowym argumentem przeciwko nowej linii tramwajowej są jej potencjalne skutki: wycinka blisko 15 tys. m² zieleni, utrudnienia w ruchu, hałas i konieczność wypłaty odszkodowań. Do tego dochodzi fakt, iż koszt eksploatacji tramwaju jest w tej chwili ponad trzykrotnie wyższy niż autobusu.

Zamiast budowy nowej trasy, miasto zmodernizuje istniejący odcinek linii tramwajowej od ul. Gilowej do pętli Kucelin, z planowanym dofinansowaniem unijnym w wysokości 43,9 mln zł. W ramach inwestycji zakupione zostaną również trzy nowe składy tramwajowe.

W rejonie Parkitki planowane są także inwestycje drogowe: przedłużenie ul. Obrońców Westerplatte do szpitala oraz budowa brakującego fragmentu ul. Małopolskiej. Obie inwestycje mają poprawić dostępność i płynność ruchu w gwałtownie rozwijającej się dzielnicy.

W prezentacji planów uczestniczyli również przedstawiciele urzędu miasta odpowiedzialni za fundusze europejskie i inwestycje.

Red.
Źródło: Urząd Miasta Częstochowy

Idź do oryginalnego materiału