Kanadyjczycy, którzy tradycyjnie czekają na „Black Friday”, by rozpocząć świąteczne zakupy, w tym roku mają mniej czasu w wybór prezentów. Ze względu na przypadające w USA późniejsze w tym roku Święto Dziękczynienia, od Czarnego Piątku 29 listopada do Wigilii pozostaje pięć dni mniej niż zazwyczaj.
Eksperci wskazują, iż krótszy okres przedświątecznych zakupów wpłynie na strategię marketingową sprzedawców i zwiększy presję na konsumentów, by zaczęli zakupy wcześniej.
– Pięć dni mniej między „Czarnym Piątkiem” a Świętami Bożego Narodzenia sprawia, iż sprzedawcy zrobią wszystko, by przyciągnąć klientów wcześniej – zauważa Tandy Thomas, ekspertka ds. marketingu z Queen’s University. Wyprzedaże związane z „Black Friday” mogą więc rozpocząć się jeszcze szybciej niż w poprzednich latach.
Już przed Halloween w sklepach takich jak Costco, Dollarama czy Winners pojawiły się świąteczne dekoracje, a niektórzy sprzedawcy zaczęli publikować ulotki promocyjne i organizować miesięczne wyprzedaże.
– Tegoroczny Czarny Piątek wymusił zmiany w podejściu sprzedawców – przyznaje TJ Flood, prezes działu detalicznego Canadian Tire Corp. Ltd. Firma musiała przeprojektować kampanie promocyjne, by skutecznie wykorzystać skrócony czas zakupów.
Podobnie postąpił Spin Master Corp., producent zabawek takich jak Hatchimals czy Dog Patrol. Firma przesunęła część działań marketingowych na później, dostosowując je do momentu największego zainteresowania konsumentów.
– Zmiana daty „Czarnego Piątku” wpłynęła na naszą strategię – powiedział dyrektor generalny Max Rangel.
Według badania Retail Council of Canada, przeprowadzonego wśród ponad 2500 osób, 26% Kanadyjczyków planuje rozpocząć zakupy świąteczne dopiero w okolicach „Black Friday” lub później. Mimo to dzień ten pozostaje najważniejszym momentem zakupów dla większości konsumentów – aż 84% respondentów uznało go za kluczowy, a 65% wskazało na Cyberponiedziałek i cały tydzień z nim związany.
Skrócenie okresu zakupowego nie musi jednak oznaczać dramatycznych zmian.
– Sprzedawcy oferują promocje przez cały rok, a wielu klientów rozpoczyna zakupy już w październiku – zauważa Santo Ligotti z Retail Council of Canada.
Niemniej, skrócony czas może wprowadzać chaos w planach marketingowych niektórych sprzedawców, szczególnie tych, którzy nie osiągną zaplanowanych celów sprzedażowych.
Średnie wydatki na świąteczne zakupy mają w tym roku wynieść 972 dolary na osobę, co oznacza wzrost o 8% w porównaniu do poprzedniego roku. Aż 40% tych wydatków przypada na „Black Friday, a 36% na „Cyber Monday” i cały tydzień zniżek.
Eksperci ostrzegają jednak przed pośpiechem.
– Krótszy czas zakupów może prowadzić do pochopnych decyzji, zbędnych wydatków lub zakupów rzeczy niepotrzebnych – podkreśla Thomas.
Z kolei Liza Amlani z Retail Strategy Group twierdzi, iż klienci przez cały czas będą mieli szeroki wybór produktów, a sprzedawcy muszą lepiej planować swoje działania.
– Krótszy okres to żadna nowość, a mimo to niektórzy detaliści będą panikować i tłumaczyć swoje słabe wyniki właśnie tym – zauważa Amlani.
Na podst. Canadian Press