Trwa budowa drogi S19 – Via Carpatia na południe od Rzeszowa (ZOBACZ ZDJĘCIA)

3 godzin temu
Po oddaniu do ruchu odcinków S19 na północ od Rzeszowa, w tej chwili realizowane są prace nad jej południową częścią, do granicy państwa w Barwinku. W realizacji jest 79,3 km trasy S19, zaś kolejne 5,2 km na etapie przetargu. (Fot. Jerzy Żygadło/PUW)

Na Podkarpaciu kierowcy korzystają z 896 km dróg krajowych. Aktualnie trwa budowa kolejnych 96 kilometrów, przede wszystkim trasy Via Carpatia, czyli drogi ekspresowej S19. Jej docelowa długość w naszym regionie to ok. 169 km. Kierowcy użytkują już 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.

Po oddaniu do ruchu odcinków S19 na północ od Rzeszowa, w tej chwili realizowane są prace nad jej południową częścią, do granicy państwa w Barwinku. W realizacji jest 79,3 km trasy S19, zaś kolejne 5,2 km na etapie przetargu.

– We wtorek wspólnie z przedstawicielami GDDKiA oraz wykonawców miałam okazję obejrzeć postęp prac na dwóch odcinkach: Rzeszów Południe – Babica oraz Babica – Jawornik. Powstają tu m.in. potężny tunel, którego długość wyniesie 2,3 km oraz estakada o długości 1,15 km, której podpory będą miały aż 80 metrów wysokości. Jestem po ogromnym wrażeniem skali inwestycji oraz zaangażowania w jej realizację. Nie mam wątpliwości, iż droga ekspresowa na tym odcinku otworzy przed naszym województwem kolejne możliwości rozwoju – mówi Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki.

Tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony jest przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Pracuje ona w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki). Wykrycie obecności metanu wymusiło konieczność dostosowania maszyny do pracy w takich warunkach oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie tunelu. Maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Maszyna rozpoczęła pracę 11 lipca 2024 r. Do tej pory wydrążyła 150 m tunelu.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.

Via Carpatii na południe od Rzeszowa podzielony jest na 8 odcinków realizacyjnych

Rzeszów Południe – Babica: realizowane są roboty budowlane,

Babica – Jawornik: realizowane są roboty budowlane,

Jawornik – Lutcza: trwa przetarg,

Lutcza – Domaradz: na etapie realizacji w systemie „Projektuj i buduj” (trwa projektowanie),

Domaradz – Krosno: na etapie realizacji w systemie „Projektuj i buduj” (złożony jest wniosek o ZRID),

Krosno – Miejsce Piastowe: realizowane są roboty budowlane,

Miejsce Piastowe – Dukla: realizowane są roboty budowlane,

Dukla – Barwinek (granica państwa): na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony jest wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID).

Jak informuje GDDKiA równolegle rozbudowywany o drugą jezdnię jest także prawie 14-kilometrowy odcinek S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka.

Źródło: Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie

Idź do oryginalnego materiału