Po prawie dwóch miesiącach od podpisania umowy, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe prowadzi zaawansowane prace remontowe na linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Pociągi – w tym jedno lub dwa bezpośrednie połączenia z Bydgoszczy – mają ponownie zawitać do uzdrowiska w grudniu tego roku.
O reaktywacji nieużytkowanego od ponad dekady torowiska do Ciechocinka mówiło się wiele – w odróżnieniu od ważnej dla Bydgoszczy linii przez Białe Błota i Szubin do Kcyni, urząd marszałkowski postanowił przywrócić ruch pasażerski. W pierwszy dzień wiosny w Ciechocinku doszło do podpisania umowy pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe a spółką Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, której udziałowcem jest zarządca narodowej sieci kolejowej. To właśnie PPMT wykonuje trwającą w tej chwili modernizację torowiska.
Roboty obejmują przebudowę torów, rozjazdów, przepustów i ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych oraz odnowienie peronów w Ciechocinku (peron nr 1), Aleksandrowie i Odolionie. – Zyskają one nową nawierzchnię oraz wiaty, gabloty informacyjne, ławki i energooszczędne oświetlenie. Zapewniony zostanie wygodny dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – podkreśla PKP PLK. Spółka informuje również, iż w Nowym Ciechocinku, na ważnym skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 ze zjazdem z autostrady A1, na przejeździe zainstalowane zostaną nowe sygnalizatory i rogatki, które będą współpracować z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu wspomnianych dróg.
Obecnie najbardziej zaawansowane roboty toczą się przy dworcu w Ciechocinku – trwa budowa nowych rozjazdów. Na pozostałej części trasy ułożono już sterty podkładów, które zastąpią wysłużone elementy. Prowadzone są także prace ziemne. Kontrakt obejmuje także modernizację urządzeń sterowania ruchem i sieci trakcyjnej. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów z prędkością 120 km na godzinę. Koszt przedsięwzięcia to 47 mln złotych.
Pociągi Bydgoszcz – Ciechocinek. Obsługą zajmie się Polregio?
Wedle deklaracji samorządu województwa, pociągi do znanego uzdrowiska powrócą w grudniu tego roku. W marcu rozpoczęto przetarg na obsługę trasy Bydgoszcz – Toruń – Otłoczyn – Ciechocinek w okresie od 14 grudnia 2025 do 14 grudnia 2030 roku. Na trasie Toruń – Aleksandrów Kujawski i Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek ma zostać uruchomione minimalnie 16, a maksymalnie 26 połączeń. Zapowiadany jest również pociąg Bydgoszcz – Ciechocinek: maksymalnie mają zostać uruchomione dwa połączenia.
Oferty poznaliśmy 14 maja. Urząd marszałkowski chce przeznaczyć na połączenia do Ciechocinka 29,7 miliona złotych. Polregio oczekuje, iż za jeden pociągokilometr z wykorzystaniem trakcji elektrycznej otrzyma 41,52 zł, a SKPL Cargo za prowadzenie pociągów z wykorzystaniem pojazdów spalinowych chce 109,99. Cena, jak i wymogi przetargu preferujące wykorzystywanie pojazdów z napędem elektrycznym lub innym zeroemisyjnym (choć zapisy umożliwiają wykorzystywanie spalinowych lub dwunapędowych zespołów trakcyjnych/autobusów szynowych pod warunkiem, iż spełniają wymagania w zakresie emisji spalin) wskazują, iż operatorem najpewniej zostanie współpracujące od lat z województwem państwowe Polregio.
- Przebudowany most nad Notecią oficjalnie otwarty. Ruch odbywa się tam od miesiąca
Samorząd województwa zapewni też promocję biletową na pierwszy miesiąc obsługi pociągów: w okresie 14 grudnia 2025 – 18 stycznia 2026 na odcinku Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek cena przejazdu jednorazowego na odcinku Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek wyniesie złotówkę, a później osoby powyżej 65 lat za przejazd na tym odcinku zapłacą 4 złote.