Rozbudowa 10-kilometrowego fragmentu A2 kosztowała blisko 150 mln zł i została sfinansowana wyłącznie z budżetu spółki Autostrada Wielkopolska S.A. Jak podkreśla zarząd firmy, prace prowadzone były w wyjątkowo wymagających warunkach – cały czas pod ruchem, przy zachowaniu dwóch pasów przejezdnych w każdym kierunku.
– Dzięki dobrej organizacji, doświadczeniu zespołu i ogromnemu zaangażowaniu udało się zakończyć inwestycję szybciej, niż zakładaliśmy. To dowód, iż w Polsce można realizować duże projekty infrastrukturalne sprawnie i bez opóźnień – mówi Marcin Szczepański, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Zakres prac objął nie tylko budowę dodatkowych pasów ruchu, ale również modernizację nawierzchni węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń, rozbudowę mostów, budowę i modernizację ekranów akustycznych o powierzchni 5 tys. m², montaż 19 km barier energochłonnych oraz przebudowę odwodnienia i instalacji energetycznych. Do budowy zużyto 108 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych. Na całym odcinku zastosowano asfalt HIMA, który cechuje się wyższą trwałością i odpornością na zmienne warunki pogodowe.
Inwestycja została zrealizowana z uwzględnieniem standardów ESG, m.in. poprzez ponowne wykorzystanie gruntu z wykopów, humusu na poboczach oraz destruktu asfaltowego do podbudowy. Dzięki temu zmniejszono zapotrzebowanie na nowe kruszywa i ograniczono wpływ prac na środowisko.
To kolejny etap realizacji dużego projektu drogowego przez Autostradę Wielkopolską. W grudniu 2019 roku spółka oddała do użytku poszerzony odcinek Poznań Zachód – Poznań Krzesiny pół roku przed planowanym terminem.
