Trzecia i ostatnia umowa na nową drogę DK9. Połączy ekspresówkę z autostradą

3 dni temu
Docelowo nowy odcinek DK9 będzie miał ok. 60 km, od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. (Fot. GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 – od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby. Prace o wartości ok. 8,5 mln zł w terminie 24 miesięcy wykona firma TPF.

19-kilometrowy odcinek DK9 jest trzecim i zarazem ostatnim fragmentem nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w woj. podkarpackim, dla którego została podpisana umowa.

15 kwietnia br. podpisano umowę na przygotowanie pierwszego odcinka, między obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej, a 9 maja br. na odcinek od obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4.

Docelowo nowy odcinek DK9 będzie miał ok. 60 km, od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla tych zadań.

Graf. GDDKiA

Jaki zakres prac?

Umowa obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).

W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.

Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. opracowania Koncepcji programowej. Na jej podstawie będzie można określić zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.

Duże natężenie ruchu tranzytowego

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Efektem jej obecnego przebiegu jest duże natężenie ruchu tranzytowego. Jest to niezwykle uciążliwe dla obszarów zabudowanych i powoduje znaczne utrudnienia w płynności przejazdu.

Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy.

Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów – Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruchu pojazdów.

Idź do oryginalnego materiału