Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Komora na Retkini już gotowa

4 godzin temu

Retkinia gotowa

- Stoimy w komorze startowej tunelu Kolei Dużych Prędkości na Retkini, której budowa została zakończona. To pierwszy fizycznie ukończony element kolejowego Programu CPK. Stąd w 2026 roku ruszy drążenie tunelu CPK, a w 2032 roku pojadą pierwsze pociągi KDP na trasie kolejowego "Y"

- mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Komora robi wrażenie: ma ponad 180 metrów długości (czyli niemal dwa boiska piłkarskie ustawione jedno za drugim), głębokość od 18 do 23 metrów i ściany sięgające choćby 43,5 metra - to wysokość czternastopiętrowego bloku.

W trakcie prac zużyto:

  • ponad 30 tys. mł betonu (około 4 tysiące betoniarek),
  • 3 tys. ton stali (wystarczyłoby na budowę całego osiedla).

Na poziomie -1 znajdzie się część techniczna, a na poziomie -2 torowisko linii nr 85. Wewnątrz konstrukcji zaplanowano też klatki ewakuacyjne.

Fabryczna, ŁDK i końcowa komora TBM

W rejonie dworca Łódź Fabryczna powstaje komora końcowa, do której dotrze tarcza TBM. Ma 22 x 30 metrów i aż 26 metrów głębokości. Powstaje też komora rozjazdowa. Ciekawym przypadkiem jest zabezpieczenie zabytkowego gmachu Łódzkiego Domu Kultury, pod którym częściowo przebiegnie tunel. Wzmocniono tam fundamenty dzięki około 1400 mikropali i kolumn jet grouting. Część rozebranych wnętrz już przywracana jest do pierwotnego stanu.

Największy tunel kolejowy w Polsce

Planowany tunel CPK będzie miał 4,6 kilometra długości i 14 metrów średnicy. Zmieści dwa tory (po jednym w każdym kierunku)z możliwością jazdy z prędkością do 160 km/h. To najdłuższy tunel kolejowy w Polsce drążony w jednym ciągu.

Będzie przebiegać na zmiennej głębokości - od 23 metrów przy Retkini do 34 metrów pod ul. Struga i al. Bandurskiego. W kilku punktach zaplanowano komory ewakuacyjne.

Ekspertyzy i obawy mieszkańców

Trwają dodatkowe ekspertyzy budynków leżących na trasie tunelu. Rzeczoznawcy sprawdzają m.in. nośność konstrukcji. Ma to zapobiec sytuacji, jaka wydarzyła się przy ul. 1 Maja podczas budowy tunelu średnicowego, gdy zawaliła się jedna z kamienic.

Łódzki odcinek linii nr 85 (Warszawa Zachodnia - Łódź Niciarniana) to w tej chwili najbardziej zaawansowany fragment Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Ma być gotowy w 2032 roku. Cała linia „Y” (Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław) ma być oddana do użytku trzy lata później, w 2035.

Idź do oryginalnego materiału