Tunel na obwodnicy Zabierzowa coraz bliżej. Gotowy pierwszy segment stropu (ZDJĘCIA)

3 godzin temu

Pod Zabierzowem trwa budowa nowego tunelu drogowego – pierwszego tego typu obiektu w Małopolsce poza drogami szybkiego ruchu. Tunel powstaje w ciągu nowej obwodnicy miejscowości, która stanie się docelowo częścią przebiegu drogi krajowej nr 79. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2027 rok.

Tunel zlokalizowany jest przy granicy Modlniczki i Zabierzowa, w rejonie skrzyżowania ulic Kasztanowej i Rożańskiego. Powstaje w miejscu, gdzie brak przestrzeni uniemożliwił budowę pełnego układu drogowego w poziomie terenu. Zdecydowano się na konstrukcję podziemną, która pozwoli na poprowadzenie głównego ciągu obwodnicy w tunelu, a nad nim – budowę nowego układu dróg lokalnych i ronda.

Obiekt będzie miał długość ponad 300 metrów, 24 metry szerokości i 6 metrów wysokości. Najniższy punkt tunelu znajdzie się na poziomie 219 m n.p.m., czyli 8 metrów poniżej obecnego poziomu terenu. Ze względów bezpieczeństwa w tunelu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 60 km/h.

1 z 8

Budowa prowadzona jest metodą podstropową. W pierwszym etapie wykonano ściany szczelinowe – o średniej wysokości 16 metrów i grubości od 60 do 80 cm – stanowiące boczne granice przyszłego tunelu. Następnie rozpoczęto betonowanie stropu. W lipcu zakończono realizację pierwszego segmentu stropu o wymiarach 19 × 24 m i grubości 60 cm. Trwa zbrojenie kolejnych sekcji. W kolejnych etapach zaplanowano wydobycie ziemi spod stropu oraz wykonanie płyty dennej tunelu.

Po obu stronach tunelu powstaną konstrukcje oporowe o długości odpowiednio 162 metry od wschodu i 190 metrów od zachodu. Ich zadaniem będzie zabezpieczenie skarp oraz umożliwienie bezpiecznego wjazdu i zjazdu z obiektu.

Teren, przez który przebiega inwestycja, cechuje się wysokim poziomem wód gruntowych i podmokłym podłożem. Zastosowano więc rozwiązania technologiczne dostosowane do trudnych warunków geotechnicznych, w tym nasypy przeciążeniowe. Mają one za zadanie dogęszczenie gruntu i usunięcie nadmiaru wody przed budową zasadniczej konstrukcji drogowej. Osuwanie się terenu pod nasypami jest stale monitorowane przez geodetów.

Tunel realizowany jest jako część budowy obwodnicy miejscowości, której celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z gęsto zabudowanego centrum i poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego w regionie. Inwestycję prowadzi firma Budimex w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Całkowity koszt prac to 680 mln zł.

fot. GDDKiA w Krakowie

Idź do oryginalnego materiału