Tunel na S19 Rzeszów – Babica
Na budowanym odcinku trasy S19 między Rzeszowem a Babicą trwa intensywne drążenie tunelu, realizowane przy pomocy jednej z największych maszyn TBM na świecie – Karpatki.
Ta olbrzymia maszyna ma 114 metrów długości, średnicę 15,2 metra i waży 4,5 tysiąca ton.
Trudne warunki geologiczne
Prace prowadzone są w wymagających warunkach fliszu karpackiego, a dodatkowym wyzwaniem jest zagrożenie metanowe. Pomimo tego, Karpatka już wydrążyła 1550 metrów lewej nitki tunelu.

fot. GDDKiA
Docelowo tunel będzie miał 2255 metrów długości, a jego konstrukcja obejmie dwie równoległe nawy – każda z pasami ruchu i pasami awaryjnymi.
Inwestycja w systemie „projektuj i buduj”
Budowę realizuje konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, a wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł.
Drążenie rozpoczęto w lipcu 2024 roku, po rocznym opóźnieniu związanym z wykryciem metanu w gruncie. Karpatką steruje około 50 osób na zmianie, co wymaga precyzyjnej koordynacji i zaawansowanej logistyki.
Cały odcinek S19 w budowie
Oprócz samego tunelu, w ramach odcinka Rzeszów – Babica powstaną:
-
estakady i wiadukty,
-
przejścia dla zwierząt,
-
Centrum Zarządzania Tunelem,
-
MOP-y,
-
lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Zakończenie budowy S19 Rzeszów – Babica
Zgodnie z planem, odcinek S19 ma być gotowy w 2028 roku.
Via Carpatia – strategiczna trasa dla Europy
Trasa S19, w tym odcinek Rzeszów – Babica, jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który łączy północną i południową część Europy Środkowej. Via Carpatia przebiega przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię, tworząc nowy, szybki korytarz transportowy między Bałtykiem a Morzem Czarnym.
Dzięki tej inwestycji poprawi się przepustowość i bezpieczeństwo ruchu, a regiony leżące przy trasie zyskają nowe możliwości gospodarcze, logistyczne i inwestycyjne. Trasa ma też strategiczne znaczenie dla transportu towarów i integracji komunikacyjnej państw Europy Środkowej.