Łatwiejszy wjazd do Warszawy od południa, kompletna obwodnica Łodzi i dłuższe odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego poprawi się komfort jazdy na międzynarodowych szlakach łączących Polskę z Niemcami i Litwą. To najważniejsze korzyści, jakie przyniesie oddanie w 2023 roku kolejnych odcinków dróg krajowych. Przyszły rok to również złamanie kolejnej bariery – w Polsce będzie już 5 tysięcy kilometrów dróg szybkiego ruchu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, iż niebawem nastąpi połączenie drogami szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem. W przyszłym roku zostaną udostępnione kierowcom dwa odcinki drogi ekspresowej S7 – pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem oraz od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa. Szczególnie ten pierwszy fragment pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w województwie małopolskim.
Ponadto domknięta ma zostać obwodnica wokół Łodzi, ponieważ oddany do ruchu będzie odcinek S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Tym samym Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14).
GDDKiA zapowiada także, iż oddane do użytku zostaną dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11 – blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego Polskę z państwami bałtyckimi, wydłuży się o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61. Udostępniony kierowcom ma zostać odcinek na wysokości Ełku, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta.
Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe. Kierowcy otrzymają także połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód.
Na przeciwległym krańcu Polski, na obecnej DK18, ukończona zostanie budowa jezdni w kierunku Wrocławia. W 2022 roku oddano do ruchu pierwszy z trzech odcinków w województwie lubuskim. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w województwie dolnośląskim, stanie się pełnoprawną autostradą A18.
W 2022 roku na autostradzie A1 udostępniono całą szerokość obu jezdni na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk. Jednak w dalszym ciągu poruszamy się po placu budowy i do jej zakończenia będzie tam obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Maksymalną prędkość autostradową będzie można wprowadzić dopiero po zakończeniu kontraktu, co nastąpi wiosną 2023 roku.
W 2023 ROKU GDDKiA PLANUJE ODDAĆ DO UŻYTKU BLISKO 260 KM NOWYCH DRÓG:
49,4 KM AUTOSTRAD:
- A18 granica państwa – Żary (11,7 km);
- A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km);
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km).
192,9 KM DRÓG EKSPRESOWYCH:
- S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km);
- S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn);
- S7 Moczydło – Miechów (18,7 km);
- S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km);
- S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km);
- S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km);
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km);
- S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km);
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km);
- S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km);
- S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km);
- S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km);
- S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód).
14,2 KM OBWODNIC W CIĄGU DRÓG KRAJOWYCH:
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km);
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km).