Jezdnia z łatami, chodnik porośnięty mchem i trawą, pobocza zanikające w gruncie, zniszczony pas wyłączenia do drogi wewnętrznej – tak dziś wygląda ul. Tyniecka na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowa do ul. Nowa Kolna. Mimo iż ulica stanowi jedno z ważniejszych połączeń peryferyjnych dzielnic Krakowa z centrum, od lat funkcjonuje w stanie technicznym, który trudno uznać za zadowalający. Chodnik z betonowych płyt – częściowo zawężony przez roślinność – znajduje się tylko po jednej stronie. Odwodnienie zapewnia stary, nieumocniony rów. Część nawierzchni asfaltowej wymaga pilnej interwencji, a geometria skrzyżowań utrudnia płynny i bezpieczny ruch. W wielu miejscach brakuje choćby utwardzonego pobocza.
To wszystko ma się zmienić. We wtorek, 10 czerwca, rozpocznie się długo oczekiwana przebudowa ulicy Tynieckiej. Prace potrwają do końca kwietnia 2026 roku i będą realizowane przy współpracy z Wodociągami Miasta Krakowa. Koszt inwestycji wyniesie około 10 milionów złotych.
Wraz z rozpoczęciem robót wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Kierowców czekają odcinkowe zamknięcia jezdni, ruch wahadłowy, a także objazdy przez ulicę Księcia Józefa i most Zwierzyniecki. Autobusy będą zatrzymywać się w zmienionych, tymczasowych lokalizacjach. Dojazd do posesji ma być zapewniony na bieżąco, w zależności od postępu prac.
Zakres przebudowy obejmuje przede wszystkim gruntowną modernizację całego układu drogowego na długości ponad 150 metrów. Jezdnia zostanie poszerzona – o blisko trzy metry – co pozwoli wyznaczyć nowy pas do skrętu w lewo, ułatwiający wjazd na stację paliw od strony centrum. Dotychczasowy chodnik zostanie całkowicie zdemontowany i zastąpiony nowym, z kostki betonowej. W miejscach przystanków autobusowych zaplanowano dodatkowe fragmenty chodnika również po przeciwnej stronie ulicy.
Na całym remontowanym odcinku drogi zostanie wybudowana nowa kanalizacja deszczowa, zmodernizowany rów odwadniający, a także przebudowane zostaną kolidujące sieci – w tym wodociągowa, energetyczna i teletechniczna. Ulica zyska nowoczesne oświetlenie oraz kanał technologiczny na potrzeby przyszłych instalacji.
W zakresie samej konstrukcji drogi przewidziano pełną wymianę warstw – od ulepszonego podłoża po nową nawierzchnię asfaltową. Nowa konstrukcja będzie przystosowana do dużych obciążeń, zgodnie z kategorią KR4. Dodatkowo zastosowane zostaną geosyntetyki, które mają zwiększyć trwałość drogi i zabezpieczyć ją przed pęknięciami.
Zadanie realizowane jest we współpracy z Wodociągami Miasta Krakowa. Wartość inwestycji wynosi ok. 10 milionów złotych. Prace mają potrwać do końca kwietnia 2026 roku.