UE wprowadza nowe obowiązki dla e-sklepów. Koniec z ukrytymi kosztami!

1 godzina temu

Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dla sklepów internetowych, które mają zwiększyć ochronę konsumentów. Sprzedawcy będą musieli jasno podawać pełne ceny, ujawniać źródło opinii o produktach i informować, z kim klient faktycznie zawiera umowę – za wprowadzanie w błąd grożą wysokie kary.

Fot. Warszawa w Pigułce

Nowe obowiązki informacyjne dla sklepów internetowych. UE ściga za wprowadzanie w błąd

Od przyszłego roku właściciele sklepów internetowych będą musieli spełnić nowe, surowe wymogi informacyjne. Unia Europejska zaostrza przepisy dotyczące ochrony konsumentów w sieci, kładąc nacisk na przejrzystość ofert, jasne prezentowanie cen oraz pełne ujawnianie informacji o sprzedawcy. Celem jest walka z praktykami, które mogą wprowadzać kupujących w błąd.

Koniec ukrytych kosztów
Jedną z kluczowych zmian będzie obowiązek podawania całkowitej ceny produktu już na etapie przeglądania oferty – wraz z wszystkimi dodatkowymi opłatami, takimi jak koszty dostawy, podatki czy prowizje. UE chce w ten sposób wyeliminować praktykę zaniżania ceny początkowej i doliczania ukrytych kosztów dopiero przy finalizacji zamówienia.

Większa przejrzystość ofert i opinii
Nowe przepisy zobowiążą sklepy internetowe do ujawniania, w jaki sposób prezentowane są opinie o produktach oraz czy pochodzą one od faktycznych klientów. Zniknąć mają również nieuczciwe praktyki pozycjonowania produktów – sprzedawcy będą musieli informować, czy oferta jest wyróżniana ze względu na reklamę lub opłatę sponsorską.

Identyfikacja sprzedawcy i źródła towaru
Konsumenci zyskają prawo do jasnej informacji o tym, z kim faktycznie zawierają umowę – czy jest to firma z UE, czy spoza niej. W przypadku sprzedaży z państw trzecich sprzedawca będzie zobowiązany podać dane kontaktowe oraz warunki reklamacji i zwrotu.

Za wprowadzanie konsumentów w błąd lub zatajenie istotnych informacji przewidziano wysokie kary finansowe – w skrajnych przypadkach sięgające choćby 4 proc. rocznych obrotów przedsiębiorcy.

Co to oznacza dla e-commerce w Polsce?
Eksperci podkreślają, iż zmiany uderzą przede wszystkim w mniejsze sklepy, które będą musiały zainwestować w dostosowanie regulaminów, systemów sprzedaży i prezentacji ofert. Z drugiej strony, nowe przepisy mogą zwiększyć zaufanie klientów do zakupów online i wyrównać warunki konkurencji pomiędzy uczciwymi sprzedawcami a tymi, którzy do tej pory korzystali z luk prawnych.

Unia Europejska zapowiada, iż będzie ściśle monitorować przestrzeganie nowych zasad. Pierwsze kontrole mają ruszyć niedługo po wejściu przepisów w życie.

Idź do oryginalnego materiału