Ulica 1 Maja w Opolu do rozbudowy
Sytuacja dotyczy odcinka ulicy 1 Maja od skrzyżowania tej drogi z ulicą Krakowską aż do krzyżówki z ulicami Kołłątaja i Armii Krajowej. Dodatkowy pas ruchu ma powstać na pasie zieleni, który oddziela ulicę 1 Maja od ciągu pieszo-rowerowego. Ten powstał przy okazji budowy centrum przesiadkowego Opole Główne oraz zmiany układu komunikacyjnego w jego rejonie.
Owa zmiana polegała m.in. na zamknięciu części ul. Armii Krajowej i połączeniu jej ze skrzyżowaniem 1 Maja – Kołłątaja. Na skrzyżowaniu tym powstała też sygnalizacja świetlna.
Po ukończeniu inwestycji okazało się, iż dojazd do skrzyżowania od strony gmachu poczty mocno się korkuje.
– Bywa tak, iż sznur pojazdów sięga na Pasiekę. Do tej pory ul. Piastowska była znana z korków w stronę Zaodrza. Teraz w godzinach szczytu długo stoi się na niej też w przeciwnym kierunku. Zator potrafi zaczynać się już w rejonie Młodzieżowego Domu Kultury – opisuje pan Damian, kierowca z Opola.
Zaradzić temu ma właśnie powstanie dodatkowego pasa ruchu na ul. 1 Maja. Ma służyć kierowcom chcącym skręcić w prawo, w ul. Armii Krajowej.
Nie można było od razu?
W facebookowym wpisie na temat inwestycji prezydent Arkadiusz Wiśniewski zaznacza, iż nie będzie ona wiązać się trasy dla rowerów ani chodnika.
Nie zmienia to jednak faktu, iż w tej chwili w pasie zieleni są latarnie i kamera monitoringu. Zastąpienie pasa zieleni jezdnią będzie wiązało się z ich przesunięciem.
Przebudowy będzie też wymagało skrzyżowani ul. 1 Maja z Kołłątaja i Armii Krajowej. Tam, gdzie ma być pas do skrętu w prawo, stoi teraz sygnalizacja świetlna. Są też barierki.
Nie dziwi więc, iż pojawiły się pytania, dlaczego nie wykonano pasa do prawoskrętu z ul. 1 Maja przy okazji prac przy centrum przesiadkowym Opole Główne. Z odpowiedzi prezydenta Opola wynika, iż inżynierowie zakładali, iż jeden pas wystarczy.
Rzeczywistość okazała się jednak inna. Na co również zwrócili uwagę komentujący. Wskazali, iż trudno było nie spodziewać się korków, jeżeli zlikwidowano część ul. Armii Krajowej, która kiedyś biegła przez przebudowywany w tej chwili plac przed dworcem kolejowym.
Adam Leszczyński, rzecznik ratusza, informuje, ze budowa prawoskrętu ma być realizowana przy okazji przebudowy wspomnianego placu.
– Prace będą prowadzone w taki sposób aby maksymalnie wykorzystać znajdujące się na miejscu elementy infrastruktury. Dlatego nie ma mowy o „niszczeniu” czegokolwiek, a jedynie przesunięciu np. krawężników czy słupów – przekonuje.
Ulica 1 Maja w Opolu do rozbudowy – MZD czeka na oferty do 12 maja. Wykonawca będzie miał dziewięć miesięcy na wykonanie projektu i jego realizację. To oznacza, iż rozbudowa ul. 1 Maja będzie gotowa nie wcześniej, jak w pierwszych miesiącach 2024 roku.