Umorzenie składek dla poszkodowanych w powodzi. Od kiedy można składać wnioski?

3 godzin temu
Zdjęcie: ZUS (autor: RDC)


ZUS zaznaczył, iż warunkiem umorzenia składek będzie spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40 proc. między porównywanymi miesiącami, czyli między wrześniem 2024 r. a wrześniem 2023 r. albo październikiem 2024 r. a październikiem 2023 r. o ile natomiast płatnik składek rozpoczął działalność w 2024 r., będzie to okres — wrzesień 2024 r. do sierpnia 2024 r.

Umorzeniu będą podlegały należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub na Fundusz Emerytur Pomostowych — przekazał rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka.

We wniosku płatnik będzie mógł wskazać miesiąc lub miesiące, które przypadają za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. Umorzenie dotyczyć będzie wszystkich składek należnych od wszystkich ubezpieczonych zgłoszonych przez danego płatnika. ZUS podkreślił, iż składki nie będą uzupełniane przez budżet państwa, więc zadziała ogólny mechanizm – tak jak dziś działa umorzenie.

Kto może złożyć wniosek?

Z wnioskiem będą mogli wystąpić płatnicy składek poszkodowani w wyniku powodzi z września 2024 r. Dotyczy to również tych, którzy opłacili składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. — dodał rzecznik ZUS.

Wniosek o umorzenie będą mogli złożyć także płatnicy, którzy mają ustalony nowy termin płatności składek na 15 września 2025 r. Dotyczy to także płatników, którzy mają zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie terminu płatności składek obejmującą należności z okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r.

ZUS wskazał, iż w przypadku płatników opłacających składki na własne ubezpieczenia umorzenie składek może mieć negatywny wpływ na prawa do przyszłych świadczeń z ZUS i na ich wysokość. Płatnik opłacający składki sam za siebie nie będzie miał bowiem ewidencjonowanej składki za okres umorzenia jako opłaconej.

Od 5 października br. przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.

Do ZUS wpłynęło dotychczas ponad 1,3 tys. wniosków o to świadczenie. Kwota ujęta we wnioskach to ponad 155 mln zł, z czego wypłacono dotąd ponad 120 mln zł. ZUS już od 11 października rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń.

Usuwanie skutków powodzi

Od 26 listopada obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Nowela wprowadziła nowe zasady ustalenia kwoty świadczenia interwencyjnego dla poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa.

Wysokość przyznanego świadczenia nie może dla nich przekroczyć 75 proc. wysokości szkody oraz 75 proc. maksymalnej wysokości świadczenia interwencyjnego, czyli 1 mln zł. Zasady te dotyczą wszystkich wniosków złożonych przez poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli takiej umowy. Dlatego ZUS na nowo ustala kwoty świadczenia w celu uzupełnienia wypłaconej kwoty.

ZUS poinformował, iż przelał już na konta 559 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8,5 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego.

Poza świadczeniem interwencyjnym ZUS oferuje także inne formy wsparcia w związku z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Najwięcej takich wniosków dotyczy nowego terminu płatności - 1557, rozłożenia na raty należności z tytułu składek - 26 i zmiany warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek - 21. W czterech kolejnych przypadkach ZUS wyraził zgodę na zmianę warunków umowy o odroczenie terminu płatności składek.

Idź do oryginalnego materiału