Ponad 18 kilometrów drogi, dwa pasy ruchu w obu kierunkach, przebiegać będzie przez tereny gmin Radwanice, Żukowice, Kotla i Głogów i zakończy swój bieg w Starych Serbach włączając się do drogi krajowej nr 12 – dzisiaj w Muzeum Archeologiczno – Historycznym w Głogowie podpisano umowę na budowę obwodnicy.
Będzie to pierwsza z siedmiu inwestycji w województwie dolnośląskim prowadzonych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Głogowską obwodnicę zaprojektuje i wybuduje firma Strabag. Na zakończenie budowy firma ma 39 miesięcy. Koszt inwestycji to 798 mln zł.
– To jedna z największych obwodnic jakie budujemy w tej chwili w Polsce. Ta obwodnica będzie ważna nie tylko dla zwykłego mieszkańca, ale też dla przedsiębiorców i rozwoju gospodarczego tego regionu – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. – Droga się skróci, wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta i co najważniejsze powstanie druga przeprawa mostowa.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych, które będą dwupoziomowymi skrzyżowaniami. Pierwszy powstanie w Nielubi na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i drogą krajową nr 12 w kierunku Głogowa, kolejny w Słonem – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól – Głogów, kolejny – Głogów Lotnisko, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów – Grodziec Mały i ostatni w Serbach, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze – Głogów.
Wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska przy okazji podpisania umowy na budowę obwodnicy Głogowa przypomniała początki starań o tę inwestycję. Od lat zabiegali o to posłowie, samorządowcy i sami mieszkańcy.
– To bardzo ważna komunikacyjna inwestycja na Dolnym Śląsku, nie tylko w Głogowie – mówiła.
– Ta inwestycja powinna powstać znacznie wcześniej, ale nie było siły, determinacji i woli politycznej. Teraz jest siła i determinacja i wola polityczna – powiedział Marcin Kierwiński, minister ds. odbudowy. – To inwestycja o fundamentalnym, społecznym znaczeniu. Tereny, które ucierpiały w powodzi mogą liczyć na wsparcie z pieniędzy rządowych.
Przy podpisaniu umowy na budowę obecni byli również parlamentarzyści z zagłębia miedziowego.
– To naprawdę bardzo istotny moment. Dla mnie jako ministra aktywów państwowych jest to szczególnie ważne. KGHM rozwija się na północy, jest coraz więcej inwestycji w północnej części Dolnego Śląska. Obwodnica Głogowa to również otwarcie na dalsze inwestycje. Scalamy Dolny Śląsk, scalamy Polskę by móc rozwijać inwestycje po drugiej stronie Odry – powiedział Robert Kropiwnicki.
Swojego zadowolenia z podpisania umowy nie ukrywał poseł Łukasz Horbatowski, który jeszcze jako wójt Gminy Kotla wielokrotnie zabiegał o budowę obwodnicy.
– Przez wiele lat razem z mieszkańcami pokazywaliśmy w Warszawie jak ważna jest to inwestycja. Mamy to. To jest ten dzień, w którym możemy powiedzieć naszym mieszkańcom, iż obwodnicę możemy budować – powiedział. – Przez trzy dekady tak ciężko to szło, ale dziś stawiamy tą kropkę nad i.
O historycznym znaczeniu dzisiejszego wydarzenia mówił prezydent Rafael Rokaszewicz.
– Mieszkańcy Głogowa cierpliwie czekali kilkadziesiąt lat, cierpliwie czekali ostatni ok na podpisanie umowy i poczekamy na wybudowanie obwodnicy i mostu. Wszystko po to aby odkorkować miasto, aby mieszkańcom żyło się lepiej, ale również po to by móc rozwijać region. Wybudowanie obwodnicy przyczyni się również do rozwoju gospodarczego Głogowa, powstaniu nowej strefy przemysłowej, to wszystko za sprawą tylko 18 kilometrów obwodnicy, dlatego dziękuję wszystkim, którzy w ostatnich latach przyczynili się do tego, żeby dzisiejszy dzień stał się faktem.