Rozpoczyna się projektowanie rewitalizacji nabrzeża Brdy od rejonu Mostu Pomorskiego do Mostów Kazimierza Wielkiego. Wybrana w przetargu firma AARSLEFF podpisała umowę z miastem – po przygotowaniu wizji zrealizuje ona roboty budowlane. To czas, by przedstawić obu stronom pomysły na jakościowe bulwary, o które apelują społecznicy. Dodajmy, iż jeszcze przed wakacjami rozpoczną się pierwsze prace przy modernizacji odcinka od Krakowskiej do Mostu Pomorskiego.
Pod koniec listopada otwarto oferty w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie bulwarów nad Brdą na odcinku Most Pomorski – Most Kazimierza Wielkiego, po północnej stronie rzeki. Najtańszą, mieszczącą się w budżecie miasta na ten cel, przedstawiła firma AARSLEFF – 27,7 miliona złotych; w przetargu udział wzięły także spółki Melbud, Kormost i Strabag oraz konsorcjum Erbud-Habud. Przez trzy miesiące ratusz analizował oferty i poprosił firmy o przedstawienie nowych propozycji za pośrednictwem aukcji elektronicznej. W niej najtańszy znów okazał się AARSLEFF – 18,6 miliona złotych i to właśnie ta spółka została wybrana wykonawcą bartodziejskich bulwarów Brdy.
Jak informuje Urząd Miasta Bydgoszczy, zawarto już umowę z wykonawcą. AARSLEFF będzie miał rok na wykonanie projektu, zdobycia niezbędnych pozwoleń, a następnie kolejne 12 miesięcy na realizację robót budowlanych. – Zależy nam na wykorzystaniu w maksymalnym stopniu istniejącej zieleni oraz zastosowaniu w większym stopniu naturalnych materiałów do umocnienia brzegów – przekonują urzędnicy. Wedle tych założeń, przy bartodziejskim odcinku Brdy powstaną mineralne ścieżki piesze, asfaltowe drogi dla rowerów, które zostaną połączone z Fordońską odcinkami przy ulicy Żabiej i mostach Kazimierza.
- Bydgoszcz na skromnych zakupach w Pesie
O to, by bulwary były jak najbardziej naturalne, zielone a jednocześnie dostępne od lat zabiega Adam Dziura z Rady Osiedla Bartodzieje, członek stowarzyszenia Bydgoszcz G10. Organizacja przygotowała dekalog rekomendacji dla inwestycji, które w najbliższym czasie zostaną przekazane zarówno do ratusza, jak i do wykonawcy. Rozmawialiśmy z ludźmi związanymi z wodą, a także z ekspertami od historii, turystyki i gastronomii. Chcemy, aby nowe bulwary były nie tylko piękne, ale też funkcjonalne, przyjazne naturze i mieszkańcom – przekonuje Konrad Zdanowicz, członek stowarzyszenia Bydgoszcz G10.
W dekalogu zawarto m.in. zapisy, by nabrzeża były umocnione gabionami, kamieniami, drewnem i zielenią, by rzeka była jak najbliżej ludzi czy realizację stref relaksu, miejsc na pikniki, boisk do siatkówki i klimatycznych kawiarni sezonowych. Potrzebne są też liczne miejsca dostępu od strony wody, umożliwiające funkcjonowanie turystyki wodnej – od SUP-ów, przez kajaki, po jednostki pływające, a także nawiązanie do historii miasta i np. stworzenie siedziska usytuowanego na wysokości dawnego zakładu Bydgoskich Fabryk Mebli, stylizowanego na meble produkowane w tym zakładzie.
Ratusz zapowiada, iż jeszcze przed wakacjami rozpoczną się prace budowlane na na odcinku od ul. Krakowskiej do Mostu Pomorskiego. Za rewitalizację tego odcinka bulwarów odpowiada firma Strabag, z którą umowę o wartości 35 mln zł zawarliśmy w ubiegłym roku. W jej zakres wchodzą m.in.:
- prace agrotechniczne i aranżacja terenów zielonych,
- przebudowa nabrzeża,
- wymiana nawierzchni istniejących ścieżek dla pieszych,
- budowa asfaltowej drogi rowerowej, a także nowych odcinków ścieżek pieszo-rowerowych zwiększających dostępność bulwaru od strony ul. Jagiellońskiej
- montaż nowoczesnego oświetlenia,
- wyposażenie bulwaru w elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, tablice informacyjne),
- utworzenie miejsc do cumowania łodzi, tarasu widokowego, schodów terenowych
- rewitalizacja Wyspy św. Barbary na Starym Mieście